آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق

به وبسایت آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق خوش آمدید. آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1375 هجری شمسی با انگیزه ارتقای علمی و پژوهشی، شکوفایی صنعتی کشور و برای تحقق هدف مشاهده بیشتر

به وبسایت آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق خوش آمدید. آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1375 هجری شمسی با انگیزه ارتقای علمی و پژوهشی، شکوفایی صنعتی کشور و برای تحقق هدف والای قطع وابستگی علمی و صنعتی کشور از بیگانگان و برآورده کردن نیازهای کلان کشور در داخل و پرورش متخصصانی که در کنار آموزش‌های علمی و پژوهشی دارای توانمندی‌های صنعتی مناسب نیز باشند، تاسیس گردید. سر پرست آزمایشگاه دکتر مهدی بیدابادی استاد تمام دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران می باشند.

دکتر مهدی بیدآبادی، مدیر آزمایشگاه
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران

پروژه‌های پژوهشی آزمایشگاه

طراحی سیستم SCADA خطوط انتقال نفت

نقش خطوط لوله نفت توزیع نفت خام از حفاری به مخازن ذخیره سازی نفت و پس از آن به پالایشگاه می باشد. به طور معمول، خطوط لوله چندین هزار مایل بر زمین ها کشیده شده اند. بنابراین نیاز به یک سیستم SCADA مرکزی بر اساس سنکرون دیجیتال سلسله مراتبی (SDH) و معماری مایکروویو جهت اندازه گیری، نظارت و کنترل جریان نفت می باشد. ایستگاه های پمپاژ چندگانه، مانند ایستگاه های شیر بلوک و ایستگاه های کمپرسور، فشار را در خط لوله ثابت نگه می دارند. اپراتورها می توانند به سرعت از طریق شبکه اترنت فیبر نوری، نشت و خرابی ها را شناسایی و تعمیر نمایند. شبکه باید قوی و با قابلیت دسترسی بالا باشد، و شامل نظارت از راه دور یکپارچه و خدمات نظارت برای عملیات خط لوله جهت بهبود ایمنی و قابلیت اطمینان و کاهش هزینه کل خط لوله باشد.

طراحی تونل باد مدار باز مادون صوت

تونل باد را می‌توان به عنوان یک محفظه بسیار بزرگ معرفی کرد که جریان هوا در آن با سرعت مشخصی در حال حرکت است. یکی از کاربردهای تونل باد، شبیه‌سازی وضعیت پرواز است. در این حالت، محققین از تونل باد برای فهم دقیق شیوه پرواز هواپیما، استفاده می‌کنند. در واقع به صورت کلی می‌توان بیان کرد که تونل باد، ابزاری است که از آن برای مطالعه برخورد هوا با یک جسم استفاده می‌شود. همانطور که بیان شد، مدل در مقطع تست تونل باد به صورت ساکن قرار داده شده است، بنابراین نیروی لیفت و درگ وارد بر آن را می‌توان به راحتی با محاسبه میزان نیروی کششی در راستاهای مختلف آن مقطع ثابت، اندازه‌گیری کرد.

اعضای آزمایشگاه سوخت و احتراق

دکتر مهدی بیدآبادی

مدیر آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق

امکانات و تجهیزات آزمایشگاه

دستگاه احتراق ذرات

این دستگاه به منظور شناخت مكانيزم انتشار شعله ذرات ريز و بررسي سرعت سوزش شعله ذرات مناسب می‌باشد.

 سیستم اندازه گیری غلظت

از این دستگاه برای اندازه‌گیری غلظت ذرات با استفاده از یک دسته اشعه نور موازی استفاده می‌شود.

ارتباط با آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق

تلفن: 77240540 (9821+)  داخلی: 3128
 bidabadi@iust.ac.ir
: تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه پژوهشی سوخت و احتراق
فهرست