آزمایشگاه پژوهشی سازههای هوایی
آزمایشگاه پژوهشی سازه و سیستمهای هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاهای تازه تاسیسی است مشاهده بیشتر
به وبسایت آزمایشگاه پژوهشی سازه و سیستمهای هوایی خوش آمدید. آزمایشگاه پژوهشی سازه و سیستمهای هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاههای تازه تاسیسی است که با توجه به توانمندیهای علمی، سوابق اجرایی موفق صنعتی، و در اختیار داشتن تیمهای تخصصی توانمند، میتواند در آینده در نوع خود در کشور کم نظیر باشد و فضای مناسبی را جهت انجام تحقیقات و پروژه های پژوهشی- صنعتی در حوزه تحلیل، طراحی و ساخت سازه و سیستمهای هوایی و تخمین عمر سازههای هوایی فراهم نماید.
دکتر بیژن محمدی، مدیر آزمایشگاه
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
مدلهای خرابی مبتنی بر مکانیک خرابی محیطهای پیوسته در دهههای اخیر مورد توجه محققینِ حوزهی خرابی در کامپوزیتها قرار گرفته است. این مدلها با درنظر گرفتن اثرات خرابی روی خواص مکانیکی کامپوزیت مورد بررسی و بدون مدل کردن دقیق هندسهی خرابی، توانسته است که طیف وسیعی از مودهای خرابی، بارگذاریها و لایهچینیها را تحلیل کند.
جت فن یکی از تجهیزات اصلی در سیستم تهویه مطبوع معادن زیرزمینی است. در معادن ذغالسنگی به علت وجود اتمسفر انفجاری باید از این نوع جت فنها که در آن الزامات استاندارد تجهیزات زیرزمینی در محیطهای انفجار رعایت شده، استفاده نمود. در این جت فن، یک موتور بادی با رعایت الزامات (Atex Directive) استفاده شده و گروه علمی و صنعتی تتا، موفق به مهندسی معکوس، بازطراحی و ساخت نمونههای جت فن در سایزهای مختلف شده است. این تجربه، ما را قادر ساخته تا دانش فنی برای ساخت انواع جت فن در کشور به وجود آید. از شرکتهای بهرهبردار این طرح میتوان به: شرکتهای تامین تجهیزات معدنی اشاره نمود.
موتور بادی به عنوان تجهیز اصلی حرکتی، برای بسیاری از تجهیزات متحرک معدنی استفاده میشود. این موتور با استفاده از هوای فشرده، گشتاور و سرعت مورد نیاز تجهیزات را فراهم میکند. تیم مهندسی تتا، موفق به مهندس معکوس، بازطراحی و ساخت نمونه پرکاربرد موتور بادی در صنایع معدنی شده است. این تجربه، ما را قادر ساخته تا دانش فنی برای ساخت انواع موتورهای بادی در کشور به وجود آید. از صنایع و سازمانهای بهرهبردار بالقوه این طرح میتوان به: شرکتهای تامین تجهیزات معدنی و شرکتهای فعال در زمینهی زغالسنگ اشاره کرد. این همکاری صنعتی با واحد فناور توسعه و تامین تجهیزات و ماشینآلات صنعتی (گروه علمی و صنعتی تتا) انجام گرفته است.
آزمون کشش یکی از آزمونهای مخرب است که نمونه تحت نیروی کششی تک بعدی تا نقطه شکست قرار میگیرد و این درحالیست که ازدیاد طول نیز بهصورت همزمان با نیروی اعمالی (بار اعمالی) ثبت میشود.
تست خمش آزمایشی برای ارزیابی خواص مکانیکی مواد است که در آن مقاومت قطعه در برابر خم شدگی و شکستن مورد آزمایش قرار می گیرد. این آزمون راهی ساده و ارزان برای ارزیابی کیفیت مواد به شمار می رود. ین آزمون معمولا توسط دستگاه تست کشش یونیورسال (universal) و به دو صورت سه نقطه ای و چهار نقطه ای انجام می شود.
این دستگاه برای تست ارابه های فرود است. عملکرد این دستگاه تست به گونه ای است که ارابه فرود با بار مشخص از ارتفاع معین رها میشود.
ارتباط با آزمایشگاه پژوهشی سازههای هوایی
تلفن: 77240540 (9821+) داخلی: 2967 | |
bijan_mohammadi@iust.ac.ir | |
تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه پژوهشی سازههای هوایی |