آزمایشگاه پژوهشی سازه‌های هوایی

آزمایشگاه پژوهشی سازه­ و سیستم‌های هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاهای تازه تاسیسی است مشاهده بیشتر

به وبسایت آزمایشگاه پژوهشی سازه­ و سیستم‌­های هوایی خوش آمدید. آزمایشگاه پژوهشی سازه­ و سیستم‌­های هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاه‌های تازه تاسیسی است که با توجه به توانمندی­‌های علمی، سوابق اجرایی موفق صنعتی، و در اختیار داشتن تیم­‌های تخصصی توانمند، می­‌تواند در آینده در نوع خود در کشور کم نظیر باشد و فضای مناسبی را جهت انجام تحقیقات و پروژه­ های پژوهشی- صنعتی در حوزه تحلیل، طراحی و ساخت سازه­ و سیستم‌های هوایی و تخمین عمر سازه­‌های هوایی فراهم نماید.

دکتر بیژن محمدی، مدیر آزمایشگاه
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران

پروژه‌های پژوهشی آزمایشگاه

تحلیل خرابی صفحات کامپوزیتی چند لایه با استفاده از کوپل تئوری‌های خرابی مقیاس میکرو- مزو

مدل‌های خرابی مبتنی بر مکانیک خرابی محیط‌های پیوسته در دهه‌های اخیر مورد توجه محققینِ حوزه‌ی خرابی در کامپوزیت‌ها قرار گرفته است. این مدل‌ها با درنظر گرفتن اثرات خرابی روی خواص مکانیکی کامپوزیت مورد بررسی و بدون مدل‌ کردن دقیق هندسه‌ی خرابی، توانسته‌‌ است که طیف وسیعی از مود‌های خرابی، بارگذاری‌ها و لایه‌چینی‌ها را تحلیل کند.

طراحی و ساخت جت فن معدنی ضدانفجار

جت فن یکی از تجهیزات اصلی در سیستم تهویه مطبوع معادن زیرزمینی است. در معادن ذغال­‌سنگی به­‌ علت وجود اتمسفر انفجاری باید از این نوع جت فن­‌ها که در آن الزامات استاندارد تجهیزات زیرزمینی در محیط­‌های انفجار رعایت شده، استفاده نمود. در این جت فن، یک موتور بادی با رعایت الزامات (Atex Directive) استفاده شده و گروه علمی و صنعتی تتا، موفق به مهندسی معکوس، بازطراحی و ساخت نمونه­‌های جت فن در سایزهای مختلف شده است. این تجربه، ما را قادر ساخته تا دانش فنی برای ساخت انواع جت فن در کشور به وجود آید. از شرکت‌های بهره‌­بردار این طرح می­‌توان به: شرکت‌های تامین تجهیزات معدنی اشاره نمود.

طراحی و ساخت موتور بادی

موتور بادی به عنوان تجهیز اصلی حرکتی، برای بسیاری از تجهیزات متحرک معدنی استفاده می­‌شود. این موتور با استفاده از هوای فشرده، گشتاور و سرعت مورد نیاز تجهیزات را فراهم می­‌کند. تیم مهندسی تتا، موفق به مهندس معکوس، بازطراحی و ساخت نمونه پرکاربرد موتور بادی در صنایع معدنی شده است. این تجربه، ما را قادر ساخته تا دانش فنی برای ساخت انواع موتورهای بادی در کشور به وجود آید. از صنایع و سازمان­‌های بهره‌­بردار بالقوه این طرح می­‌توان به: شرکت‌های تامین تجهیزات معدنی و شرکت‌های فعال در زمینه‌ی زغال‌سنگ اشاره کرد. این همکاری صنعتی با واحد فناور توسعه و تامین تجهیزات و ماشین‌­آلات صنعتی (گروه علمی و صنعتی تتا) انجام گرفته است.

اعضای آزمایشگاه سازه‌های هوایی

دکتر بیژن محمدی

مدیر آزمایشگاه پژوهشی سازه‌های هوایی

امکانات و تجهیزات آزمایشگاه

دستگاه تست کشش

آزمون کشش یکی از آزمون‌های مخرب است که نمونه تحت نیروی کششی تک بعدی تا نقطه شکست قرار می‌گیرد و این درحالیست که ازدیاد طول نیز به‌صورت همزمان با نیروی اعمالی (بار اعمالی) ثبت می‌شود.

دستگاه تست خمش و کشش

تست خمش آزمایشی برای ارزیابی خواص مکانیکی مواد است که در آن مقاومت قطعه در برابر خم شدگی و شکستن مورد آزمایش قرار می گیرد. این آزمون راهی ساده و ارزان برای ارزیابی کیفیت مواد به شمار می رود. ین آزمون معمولا توسط دستگاه تست کشش یونیورسال (universal) و به دو صورت سه نقطه ای و چهار نقطه ای انجام می شود.

دستگاه تست ارابه فرود

این دستگاه برای تست ارابه های فرود است. عملکرد این دستگاه تست به گونه ای است که ارابه فرود با بار مشخص از ارتفاع معین رها می­‌شود.

ارتباط با آزمایشگاه پژوهشی سازه‌های هوایی

تلفن: 77240540 (9821+) داخلی: 2967
bijan_mohammadi@iust.ac.ir
تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه پژوهشی سازه‌های هوایی
فهرست