[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 97/12/18 دریافت لوح تقدیر از سوی انجمن احتراق ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | 

در سومین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات سوخت و احتراق که به میزبانی انجمن احتراق ایران برگزار میگردد، طرح اختراعی جناب آقای دکتر آیت قره قانی با عنوان "احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیر کنترل شده گاز/دیزل و گاز/بیودیزل"، از سوی هیات داوران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک گفته و برایشان توفیقات روزافزون آرزومندیم

دفعات مشاهده: 200 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/13 کسب جایزه در جشنواره خوارزمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | 

  
پیرو فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در موسسه کامپوزیت ایران در زمینه رشد و ارتقاء فناوری کامپوزیت در کشور، بکارگیری فناوری پیشرفته کامپوزیت برای تقویت مخازن فلزی فرسوده نفت، گاز و پتروشیمی از مرحله علم به عمل رسید. این فناوری در سالهای اخیر توسط شرکت دانش بنیان تکین(شرکت دارای دانش فنی موسسه کامپوزیت ایران) تجاری‌سازی گردیده و بارها با موفقیت در صنایع مختلف به اجراء رسیده است. طرح فوق با عنوان تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت، به مدیریت آقایان دکتر شکریه و مهندس آذرفام، امسال در سی و دومین جشنواره خوارزمی موفق به کسب رتبه 3 پژوهش‌های کاربردی گردیده است.

مزایای استفاده از پوشش کامپوزیتی نسب به روش سنتی تعویض ورق‌های فلزی:

•زمان تعمیر بسیارپایین نسب به روش تعویض ورق‌های فلزی مخزن

•عدم نیاز به عملیات کار گرم بر روی بدنه مخزن

•عدم نیاز به برش ‌کاری در بدنه مخزن و عدم ایجاد تغییر شکل در بدنه

•عدم احتمال ایجاد کمانش بدنه مخزن بدلیل عدم برش‌کاری در بدنه مخزن

•مقاومت به خوردگی بالات رپوشش کامپوزیتی نسبت به ورق فلزی

•تعمیرات راحت‌تر پوشش کامپوزیتی (درصورت نیاز در آینده) نسبت به ورق فلزی

 
این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک گفته و برایشان توفیقات روزافزاون خواستاریم.

 
دفعات مشاهده: 304 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/13 تدریس دوره فشرده آموزشی در کشور کرواسی توسط دکتر آیت اللهی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | 

دوره فشرده آموزشی مکانیک شکست تحت عنوان Fatigue and Fracture Modeling and Analysis پاییز سالجاری در شهر دوبرونیک کرواسی برگزار گردید. این دوره آموزشی توسط چهار نفر از پژوهشگران حوزه تحقیقاتی مکانیک شکست و در روزهای قبل از کنفرانس بین المللی ICSID2018 تدریس شد.

دکتر مجیدرضا آیت اللهی مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی خستگی و شکست دانشکده مهندسی مکانیک تدریس بخش "مبانی و کاربردهای عملی مکانیک شکست" را در این دوره آموزشی به عهده داشتند.

دانشجویان و پژوهشگرانی از کشورهای اروپایی، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه در این دوره آموزشی شرکت نمودند.

سه محقق دیگر که علاوه بر دکتر آیت اللهی در تدریس این دوره مشارکت داشتند عبارتند از: پروفسور ماینهارت کنا از آلمان (سردبیر مجله Engineering Fracture Mechanics)، دکتر ریچارد کلگ از استرالیا (سردبیر مجله Engineering Failure Analysis) و پروفسور زیگفرید اشمادر از آلمان (سردبیر سابق مجله Computational Materials Science)



 

دفعات مشاهده: 244 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/11 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | 
AWT IMAGE

آقای علی اکبر علی پور دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر حبیب نژاد، روز سه شنبه 97/12/14 از رساله دکتری خود تحت عنوان "کاهش ارتعاشات غیرخطی یک میکروتیرAFM با لایه پیزوالکتریک با اعمال نیروی کشش متغیرمحوری" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 10 صبح روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

در این رساله کاهش ارتعاشات غیرخطی یک میکروتیر AFM با لایه پیزوالکتریک به‌وسیله نیروی کشش متغیر انجام گرفته است. میکروتیر AFM، یک تیریکسر گیردار و یک سر آزاد بوده، که یک‌لایه پیزوالکتریک بر روی سطح بالائی آن به‌عنوان سنسور جهت اندازه‌گیری خیز میکروتیر، قرارگرفته است. پایه میکروتیر تحت تحریک ‌هارمونیک است. به داخل حفره ایجاد شده درمیکروتیر، که درمیان آن سیال وجود دارد، نیروی متغیر با زمان، توسط یک میکروپمپ تأمین می‌شود. این میکروپمپ که عامل کاهش ارتعاش میکروتیر می‌باشد، همان عملگراست. میکرو تیر موردنظر، تیر اویلر – برنولی بوده و از مدل ویسکوالاستیک کلوین – ویت تبعیت می‌کند، که برای مواد ویسکوالاستیک جامد کاربرد دارد. استفاده از این مدل امکان مقایسه حالت ویسکوالاستیک و الاستیک را بسیار خوب نمایان ساخته و اثرات میرایی که یکی از مهم‌ترین خواص مواد ویسکوالاستیک می‌باشند، به‌راحتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این تئوری از اثرات نیروهای برشی صرف‌نظر گردیده است. معادله حرکت غیرخطی و شرایط مرزی متناظر، با استفاده از روش انرژی یا روش همیلتون به دست آمده است.
در این تحقیق ابتدا، روش عددی رانج کوتا برای مقایسه حالات الاستیک و ویسکوالاستیک به کار رفته و سپس تکنیک اغتشاش مقیاس‌های چندگانه به‌عنوان روش حل تحلیلی استفاده ‌شده است. معادلات مدولاسیون تشدید اولیه و ثانویه (زیر-هارمونیک) برای بعد غالب سیستم(بعد عرضی) استخراج‌ شده‌اند. تأثیر پارامترهای مختلف مانند ضریب دمپینگ و نیروی کشش بر دامنه پاسخ تشدید هارمونیک بررسی شده‌اند.
در ادامه به طراحی میکروپمپ به کار رفته در کاهش ارتعاشات پرداخته شده است. یک استراتژی جدید برای تأمین نیروی کششی محوری جهت کاهش ارتعاشات عرضی میکروتیر معرفی شده است. این نیروی کششی محوری توسط جریان خاصی از سیال به نام مگنتو‌هیدرودینامیک(MHD) که در یک میکروپمپ‌ جاری است، تأمین می‌شود و سپس سیال به میکروتیر نیرو وارد خواهد کرد. میکروتیر موجود در مسئله، به واسطه یک نیروی خارجی نوسانی‌ای که به پایه آن وارد می‌شود، به ارتعاش در می‌آید، بنابراین یک مسئله تعامل سازه و سیال مطرح می‌گردد. فشار سیال به واسطه نیروی لورنتز ایجاد شده در میکروپمپ، افزایش یافته و توسط کانالی به سمت میکروتیر هدایت می‌شود و موجب کاهش ارتعاشات میکروتیر می‌گردد.
در تحقیق حاضر تأثیر نیروی تولید شده توسط میکروپمپ بر دامنه تشدید اولیه و ثانویه و چگونگی اثر آن در کاهش ناحیه ناپایدار ونحوه سوق دادن سیستم غیرخطی به سمت سیستم خطی  مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین، تأثیر میدان های مغناطیسی و الکتریکی و اثر نیروی تحریک وارد بر پایه میکروتیر و عدد رینولدز بر روی پارامترهای جریان مانند فشار، جابجایی وتنش میکروتیر، مورد مطالعه قرار گرفته است.
 
کلمات کلیدی:
میکروسکوپ نیروی اتمی، ارتعاشات غیرخطی تیرهای میکرو کانتیلور، تحلیل پاسخ فرکانسی غیرخطی، روش مقیاس‌های چندگانه، میکروپمپ هیدرودینامیکی- مغناطیسی
 

دفعات مشاهده: 367 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/11 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | 
AWT IMAGE

آقای پویا اصغری فرد دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر احمدیان، روز دوشنبه 97/12/20 از رساله دکتری خود تحت عنوان "مدلسازی و شناسایی اثر رفتار غیرخطی تکیه‌گاه بر دینامیک و فرآیند ترازمندی مجموعه‌ی دوّار" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 9 صبح روز دوشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

نیروهای نامیزانی در ماشینهای دوّار، ارتعاشات اجباری را در این ماشین‌ها پدید می‌آورند که امر ترازمندی را برای این ماشین‌ها به منظور رسیدن به عملکرد امن‌تر ضروری می‌نماید. حضور همزمان عوامل غیرخطی در ماشین دوّار و دامنه‌ی بالای پاسخ نامیزانی حاصل عبور از سرعت‌های بحرانی، موجب بروز رفتار دینامیکی غیرخطی می‌شود. از آنجا که عوامل غیرخطی دارای سهم مؤثّری در تعیین رفتار دینامیکی ماشین‌های دوّار هستند، مدلسازی و شناسایی این عوامل برای پیش‌بینی دقیقتر از نحوه‌ی رفتار دینامیکی این ماشین‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. عامل غیرخطی ناشی از جریان سیال در یاتاقانهای ژورنال، که به طور معمول در ماشین‌های دوّار صنعتی استفاده می‌شوند، یکی از عوامل متداول پدیدآورنده‌ی رفتار دینامیک غیرخطی هستند. همچنین، برخورد میان استاتور و روتور در یک ماشین دوّار، پدیده‌ی دیگری است که موجب وقوع رفتار غیرخطی قوی در دینامیک ماشین دوّار می‌شود. در این رساله، به منظور شناسایی رفتار غیرخطی در یاتاقان ژورنال، روشی جدید برای شناسایی رفتار غیرخطی ضعیف در یاتاقانهای ژورنال تیلتینگ‌پد با استفاده از بسط چندجمله‌ای نیروهای غیرخطی سیال عامل ارائه می‌شود. در ادامه، رفتار غیرخطی حاصل از پدیده‌ی سایش-ضربه میان ژورنال و کفشک‌های موجود در یک یاتاقان تیلتینگ‌پد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان، چارچوبی عددی بر پایه‌ی روش المان محدود برای مدلسازی و به‌روزرسانی روتور انعطاف‌پذیر در یک ماشین دوّار ارائه می‌شود.

دفعات مشاهده: 334 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: برگزاری کارگاه زبان - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ -
:: 97/11/23 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ -
:: 97/11/09 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۹ -
:: 97/11/02 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۲ -
:: 97/10/25 ارتقاء علمی - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ -
:: 97/10/17 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ -
:: 97/10/15 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ -
:: 97/10/12 تجلیل از پژوهشگران منتخب دانشگاه در سال 96 - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ -
:: 97/10/12 سخنرانی کلیدی - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ -
:: 97/10/12 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 3855