[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 97/05/08 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۸ | 
AWT IMAGE

آقای حسین بخشی خانیکی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر حسینی هاشمی، روز چهارشنبه 97/05/10 از رساله دکتری خود تحت عنوان "تحلیل دینامیکی نانوتیرها و نانوصفحات چندلایه تحت تأثیر نانوذره/نیروی متحرک بر اساس تئوری غیرمحلی ارینگن" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 16 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

خواص منحصربه‌فرد نانوسازه‌ها سبب استفاده از آن‌ها در گستره‌ی وسیعی از شاخه‌های مهندسی شده که در این میان ناوتیرها و نانوصفحات از پرکاربردترین آن‌ها می‌باشند. نانوتیرها و نانوصفحات در طبیعت ذاتاً به صورت چندلایه بوده و در اکثر طراحی‌ها از آن‌ها به صورت چندلایه استفاده می‌شود. مکانیک محیط پیوسته کلاسیک به‌تنهایی قادر به مدل‌سازی رفتار سازه‌ها در ابعاد نانو نبوده چراکه اثرات ابعادی، برهمکنش مولکولی و نیروی حاصل از پیوندهای واندروالسی و کووالانسی در این ابعاد قابل چشم‌پوشی نبوده و می‌بایست لحاظ گردد. ازجمله مهم‌ترین مباحث کاربردی نانوصفحات و نانوتیرها، تحمل نیرو و یا جرم متحرک است که به صورت یک نانوذره، نانوخودرو، مولکول و غیره روی سطوح به حرکت در می‌آید. شناخت کافی از عکس‌العمل این نوع سازه‌ها و جابجایی اجباری ایجاد شده در آن‌ها می‌تواند به استفاده درست و پیش‌بینی رفتار آن‌ها در شرایط مختلف کمک کند. بدین منظور در این رساله، بررسی جامع رفتار نانوسازه‌ها تحت تأثیر نیرو/جرم متمرکز متحرک انجام‌شده است. جهت مدل‌سازی اثرات ابعادی در این نوع سازه‌ها، از تئوری غیرمحلی ارینگن استفاده‌شده و همچنین نانوذره متحرک به‌صورت جرم متمرکز و یا نیروی متمرکز فرض شده است.  مدل‌سازی در بخش‌های مختلف برای تحلیل نانوتیرها و نانوصفحات ارائه‌شده است. در سازه‌های الاستیک از کوپلینگ وینکلر و برای سازه‌های ویسکوالاستیک از کوپلینگ کلوین-ویت استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، اهمیت درنظرگیری اثرات ابعادی در بررسی این نوع سازه‌ها تحت بار متحرک نشان داده شده است. اثر وجود بستر در تغییر رفتار دینامیکی لایه‌ها نشان داده شده است. از طرفی دیگر، اثر استفاده از مواد تابعی مدرج در تغییر جابجایی‌های هر لایه مطالعه شده است. همچنین، اثر متغیرهای مختلف همچون ترم‌های میرایی و الاستیک کوپلینگ بین لایه‌ای، اثر وجود بستر، تغییر جنس سازه، سرعت و زاویه حرکتی نانوذره، نوع حرکت نانوذره و غیره بر رفتار دینامیکی مجموعه نشان داده شده است.

 کلمات کلیدی:                                    
نانوتیرهای چندلایه، نانوصفحات چندلایه، بررسی رفتار دینامیکی، جابجایی اجباری ، تئوری غیرمحلی ارینگن

دفعات مشاهده: 510 بار   |   دفعات چاپ: 13 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/05/02 ارتقاء علمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۲ | 

AWT IMAGE

براساس مصوبه مورخ 97/05/01 هیأت ممیزه دانشگاه، جناب آقای دکتر مجید سیاوشی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک از مرتبه استادیاری به دانشیاری ارتقاء یافتند. ارتقاء شایسته ایشان را صمیمانه تبریک عرض نموده و برایشان توفیقات روزافزون از خداوند متعال خواستاریم.

دفعات مشاهده: 905 بار   |   دفعات چاپ: 11 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/05/01 ارتقاء علمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۲ | 

AWT IMAGE

براساس مصوبه مورخ 97/05/01 هیأت ممیزه دانشگاه، جناب آقای دکتر رامین هاشمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک از مرتبه استادیاری به دانشیاری ارتقاء یافتند. ارتقاء شایسته ایشان را صمیمانه تبریک عرض نموده و برایشان توفیقات روزافزون از خداوند متعال خواستاریم.

دفعات مشاهده: 678 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/04/25 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۵ | 
AWT IMAGE

آقای سیدعلیرضا میران دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری روز شنبه 97/04/30 از رساله دکتری خود تحت عنوان "مدل‌سازی عملکرد دینامیکی توربین گاز صنعتی توسط رهیافت باندگراف" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 15 روز شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

توربین گاز از توانایی قابل توجهی در تولید توان الکتریکی و نیروی محرک مکانیکی درکاربردهای زمینی و تولید نیروی پیشرانش در کاربردهای هوایی برخوردار است. مدل‌سازی ریاضی، نقش مهمی را در طراحی و توسعه سیستم‌های توربین گاز از جمله سیستم کنترل و عیب‌یابی، سیستم استارت و ... ایفا می‌کند. علاوه بر این، مدل‌سازی اجزای مولفه ای توربین گاز نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این رابطه، مدلسازی ماژولار اجزا و سیستم های توربین گاز می تواند سبب ایجاد قابلیت گسترش و توسعه نرم افزارهای تحلیل و طراحی عملکرد توربین های گاز گردد. در این میان، مدل‌سازی توسط رهیافت باندگراف،که براساس انتقال انرژی بین اجزا سیستم عمل می‌کند، می تواند به عنوان یکی از روش ها برای مدلسازی توربین گاز مورد ارزیابی قرار گیرد. مطالعات منابع نشان می دهد، تاکنون تحقیقی که بطور جامع روش باندگراف را در مدلسازی توربین های گاز و سیستم های آن بکار گرفته و آن را مورد ارزیابی قرار دهد صورت نگرفته است.
در این رساله، مدل‌سازی عملکرد دینامیکی توربین گاز صنعتی و سیستم‌های مرتبط با آن توسط رهیافت باندگراف انجام شده است. برای این منظور، در گام نخست با به‌کارگیری رهیافت باندگراف، مدل اجزای مولفه ای توربین گاز تهیه گردیده است. در گام دوم، مدل ایجاد شده، با در نظر گرفتن دو زیر سیستم توربین گاز شامل سیستم استارتر الکتریکی و سیستم کلاچ برای توربین گاز صنعتی با توجه به مدل باندگراف، توسعه داده شده است و توانایی رهیافت باندگراف در مدل‌سازی سیستم‌های جدید مرتبط با توربین گاز ارزیابی گردیده است. در گام سوم، مدلسازی یک توربین گاز هوایی شامل موتور توربوجت و سیستم استارت آن و همچنین کاربرد آن در پرنده جت کواد توسعه داده و صحت سنجی شد. مدلسازی بر اساس رهیافت باندگراف از روش ماژولار فرصتی برای شبیه‌سازی رفتار سیستم‌های توربین گاز در حال بهره‌وری و همچنین طراحی سیستم‌های جدید مرتبط با آن، بدون نیاز به مدل‌سازی دوباره کل سیستم فراهم می‌سازد.
در بخش صحت سنجی نتایج حالت گذرا، نتایج شبیه‌سازی مدل باندگراف توربین گاز صنعتی با مدل نرم افزار GSP، به ازای یک پروفیل بارگذاری مشخص، مقایسه شده است. در این ارزیابی ، عملکرد مدل‌های باندگراف و GSP را در تخمین پارامترهای  EGT, NGG, CAMF با یکدیگر مقایسه گردید. ماکزیمم درصد خطای این پارامترها 2.17 درصد مربوط به EGT می‌باشد. این موضوع بیانگر دقت خوب نتایج شبیه‌سازی‌های صورت گرفته است. نتایج مدل‌سازی حالت پایا توربین گاز نیز با نتایج تست تجربی توربین گاز صحت سنجی شده است. به منظور ارزیابی نتایج شبیه‌سازی ، پروفیل بارگذاری توربین در شرایط دمایی مختلف که توسط شرکت سازنده توربین تعیین شده، در مدل به کار گرفته شد. مدل باندگراف با خطای میانگین 0.74% دقت رضایت‌بخشی در تخمین دبی جرمی خروجی از توربین گاز داشته است. خطای میانگین تخمین بازدهی حرارتی توربین در بازه بارگذاری (۵۰-۱۰۰٪) نیز حدود 2.25% است. همچنین در بخش موتور هوایی، نتایج شبیه‌سازی مدل باندگراف موتور هوایی (توربوجت) و سیستم استارتر الکتریکی آن با نتایج تست تجربی موتور مقایسه شده است. بدین منظور، بستر تست تجربی یک موتور توربوجت کوچک فراهم گردیده است. در ادامه سیستم مانیتورینگ، جهت داده برداری از موتور توسعه داده شده و داده های تجربی ذخیره گردیده است. در نهایت، نتایج شبیه سازی حالت پایا و گذرای موتور با نتایج تست تجربی صحت سنجی شده است. این مقایسه بیانگر دقت قابل قبول رفتار مدل در تخمین پارامترهای RPM و EGT می باشد.
نتایج این تحقیق نشان می دهد روش باندگراف می‌تواند برای ایجاد و توسعه کتابخانه‌ای از مدل‌های انعطاف‌پذیر از اجزای مولفه ای و سیستم های توربین گاز در فازهای مختلف عملکردی مورد استفاده قرار گیرد. توجیه نهایی این روش برای مدل‌سازی شیءگرای توربین گاز و سیستم‌های آن، بر اساس توانایی آن به منظور قابلیت گسترش و توسعه نرم افزار می باشد. روش باندگراف، قادر است سیستم‌هایی که رفتار غیرخطی داشته و با حوزه‌های مختلف انرژی (سیستم‌های مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی، پنوماتیکی، ترمودینامیکی) در ارتباط هستند را مدل نماید.
 
کلمات کلیدی:                                    
توربین گاز صنعتی، رهیافت باندگراف، مدل‌سازی ماژولار ، موتور هوایی(موتور توربوجت)، سیستم استارتر الکتریکی، سیستم جت کواد، سیستم کلاچ.
 

دفعات مشاهده: 818 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/04/20 دکتر مجید سیاوشی سردبیر مدعو ویژه نامه مجله ISI ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۰ | 

بنا به دعوت سردبیر ارشد مجله Journal of Central South University، دکتر مجید سیاوشی به عنوان سردبیر مدعو (Lead Guest Editor)، مسئولیت فراخوان و مدیریت فرآیند داوری در ویژه نامه این مجله در زمینه «نانوسیالات» را به عهده گرفت.

در این ویژه نامه حدود 20 مقاله در نسخه آوریل یا می سال 2019 منتشر خواهد شد. این دعوت پیرو مقالات متعددی صورت گرفت که توسط پژوهشگران «آزمایشگاه دینامیک سیالات چند فازی کاربردی» در طی سالیان اخیر در زمینه نانوسیالات منتشر شده است. لازم به ذکر است که مجله فوق الذکر توسط انتشارات Springer منتشر می گردد و در سال 2017 دارای ضریب تاثیر 0.761 و شاخص کیفی Q2 در زمینه علوم مهندسی می باشد.

دفعات مشاهده: 826 بار   |   دفعات چاپ: 13 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 97/04/09 اسامی دعوت شدگان به مصاحبه اختصاصی آزمون دکتری سال 97 - ۱۳۹۷/۴/۱۰ -
:: 97/04/05 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۴/۵ -
:: 97/03/30 سخنرانی کلیدی - ۱۳۹۷/۳/۳۰ -
:: 97/03/29 برنامه زمانبندی مصاحبه تخصصی دوره دکتری 97 - ۱۳۹۷/۳/۲۹ -
:: 97/03/23 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۳/۲۳ -
:: 97/03/19 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۳/۱۹ -
:: 97/03/05 برگزاری دوره آموزشی - ۱۳۹۷/۳/۵ -
:: 97/02/31 قابل توجه داوطلبان مصاحبه تخصصی دوره دکتری 97 - ۱۳۹۷/۲/۳۱ -
:: 97/02/27 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۲/۲۶ -
:: 97/02/24 سخنرانی علمی - ۱۳۹۷/۲/۲۴ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 76 queries by YEKTAWEB 3741