[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 96/11/23 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ | 
AWT IMAGE

آقای حامد پاکدل دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر محمدی، روز چهارشنبه 96/11/25 از رساله دکتری خود تحت عنوان " پیش‌بینی رشد آسیب در کامپوزیتهای لایه‌ای با لایه‌چینی [0/θ]s و [θ/0]s تحت بارگذاری استاتیکی- خستگی کششی تک ‌محوره " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 15 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

در رساله حاضر وضعیت آسیب کامپوزیتهای لایه‌ای با لایه‌چینی [0/θ]_s و [θ/0]_s تحت بارگذاری استاتیکی و خستگی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. دو مود آسیب ترک ماتریسی و جدایی بین لایه‌ای ناشی از ترکهای ماتریسی به عنوان متداول‌ترین مودهای آسیب در کامپوزیتهای لایه‌ای در نظر گرفته شده و دستورالعملی جهت پیش‌بینی وضعیت آسیب و افت خواص مکانیکی ناشی از آن ارائه شده است. به منظور پیش‌بینی وضعیت آسیب، یک تحلیل تنش میکرومکانیکی بر اساس سلول شاخص و معیارهای ماکرومکانیکی شروع و رشد آسیب بر اساس مکانیک شکست محدود به کار گرفته شده است. آزمایشات تجربی استاتیکی و خستگی متعددی بر روی نمونه‌های کربن-اپوکسی ترتیب داده شده و نتایج تحلیلی روش پیشنهادی رساله حاضر در قیاس با مشاهدات تجربی اعتبارسنجی شده است. مطالعات تحلیلی رساله حاضر در سه بخش کلی تحلیل میکرومکانیکی میدان تنش، پیش‌بینی وضعیت آسیب تحت بارگذاری استاتیکی و پیش‌بینی وضعیت آسیب تحت بارگذاری خستگی صورت گرفته است. میدان تنش سلول شاخص کامپوزیت حاوی آسیب با استفاده از روش میکرومکانیکی و بر اساس روش حساب تغییرات استخراج شده است. برای استخراج میدان تنش، لایه‌چینی [θ_m^((o) )/θ_n^((i) ) ]_s با فرض بروز ترکهای ماتریسی میانی یا متقارن بیرونی یا زیگزاگی بیرونی، حاوی یا فاقد جدایی بین لایه‌ای تحت بارگذاری دلخواه داخل صفحه در نظر گرفته شد. سپس با معرفی سلول شاخص برای هر یک از انواع وضعیت آسیب محتمل، میدان تنش و متناظر با آن؛ افت خواص مکانیکی استخراج شده است. در بخش دوم معیاری جهت پیش‌بینی الگوی توزیع، شروع و رشد ترکهای ماتریسی با استفاده از یک معیار انرژی‌پایه بر اساس نرخ رهاسازی انرژی توسعه داده شده است. الگوی توزیع و رشد ترکهای ماتریسی برای لایه‌چینی‌های مختلف پیش‌بینی شده و با نتایج تجربی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. همچنین، از نرخ رهاسازی انرژی به عنوان معیاری جهت پیش‌بینی اشباع ترکهای ماتریسی و شروع و رشد جدایی بین لایه‌ای ناشی از ترکهای ماتریسی نیز استفاده شده است. پیش‌بینی رشد آسیب در کامپوزیتهای لایه‌ای تحت بارگذاری خستگی کششی تک‌محوره نیز از طریق یک رابطه توانی میان نرخ رشد آسیب و نرخ رهاسازی انرژی برای رشد ترکهای ماتریسی و جدایی بین لایه‌ای ناشی از آن در کامپوزیتهای لایه‌ای استخراج شده است. اثرات لایه‌چینی، بیشینه تنش اعمالی و همچنین نسبت تنش اعمالی نیز بر وضعیت آسیب و افت خواص مکانیکی ناشی از آن تحت بارگذاری خستگی مورد بررسی قرار گرفته و با مشاهدات تجربی اعتبارسنجی شده است.
واژه‌های کلیدی:ترک ماتریسی - جدایی بین لایه‌ای – خستگی – سلول شاخص – مکانیک شکست محدود

دفعات مشاهده: 347 بار   |   دفعات چاپ: 15 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 96/11/11 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ | 
AWT IMAGE

آقای مجتبی پوربشیری دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر صدیقی روز یکشنبه 96/11/15 از رساله دکتری خود تحت عنوان " ارائه روشی جدید در تقویت خواص مکانیکی سیم ها با استفاده از تغییر شکل شدید پیوسته" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 9 صبح روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

روش کشش و پیچش هم‌زمان در کانال همسان زاویه‌دار (ECATD) با قابلیت اعمال کرنش‌ برشی در اثر تغییرشکل پیچشی و متأثر از قالب دارای کانال همسان زاویه‌دار، به عنوان فرایندی نوآورانه در این رساله مورد مطالعه قرار گرفته است. اعمال کرنش‌های بزرگ با سهم قابل توجهی از کرنش برشی در اثر پیچش، منجر به توسعه‌ی ریزساختاری غیرهمگن در سیم‌های اولیه می‌گردد. در این رساله، سیم‌هایی از جنس آلومینیوم خالص تجاری و با قطر اولیه‌ی mm۴ در مراحل مختلف، تحت تغییرشکل قرار گرفته و خواص حاصل شده و ریزساختار توسعه یافته در آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه‌ی ریزساختار با میکروسکوپ نوری و در ادامه با استفاده از روش EBSD، بیانگر کاهش اندازه‌ی دانه‌های اولیه از حدود µm100 برای نمونه‌ی آنیل به حدود µm10 در نواحی مرکزی و زیر µm5/2 در نواحی نزدیک سطح سیم  پس از چهار مرحله انجام فرایند با سرعت کشش mm/rev8/3 و سرعت چرخش rpm21 و با استفاده از زاویه‌ی شکست قالب º160 می‌باشد. توسعه و تکثیر نابجایی‌ها و گسترش دانه‌های فرعی و زیرساختارهای حاصل شده از تقاطع باندهای تغییرشکل و میکروباندهای برشی مهم‌ترین تغییرات ریزساختاری قابل مشاهده بوده‌اند. نتایج بررسی خواص مکانیکی، بیانگر افزایش سختی نمونه‌ها به خصوص در نواحی نزدیک سطح سیم می‌باشد. نتایج تست کشش نیز بیانگر افزایش تنش تسلیم و استحکام کشش نهایی سیم اولیه است. نتایج نشان می‌دهند با توجه به پارامترهای تنظیم شده‌ی فرایند، گستره‌ی متنوعی از درصد ازدیاد طول نسبی قابل دستیابی خواهد بود. مطابقت خوبی بین نتایج تجربی و عددی در خصوص توزیع کرنش و در نتیجه غیریکنواختی ریزساختار توسعه یافته و تغییر تدریجی سختی در مقطع سیم وجود دارد. نتایج حل تحلیلی به روش کران‌بالا جهت پیش‌بینی نیروی مورد نیاز فرایند نیز با مقدار نیروی اندازه‌گیری شده به روش تجربی و عددی دارای مطابقت خوبی است. اصلاح ریزساختار سیم‌های اولیه به صورت پیوسته و بدون محدودیت طولی و دستیابی به خواص مکانیکی بهبود یافته از مزیت‌های روش ECATD‌ به شمار می‌روند، در حالی‌که کاهش سطح مقطع در اثر تنش‌های کششی از معایب آن است. نتایج نشان‌ می‌دهند که با بهینه‌سازی پارامترهای هندسی قالب و استفاده از ترکیب مناسب برای فاکتورهای فرایند جهت دستیابی به نرخ تولید بالا،‌ می‌توان از روش ECATD‌ جهت تولید سیم‌هایی با خواص مکانیکی بهبود یافته در مقیاس صنعتی استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی:تغییرشکل شدید پیوسته، میکروساختار، سیم آلومینیوم،‌ شبیه‌سازی،‌ استحکام مکانیکی

دفعات مشاهده: 550 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 96/11/04 آقای دکتر شهرام درخشان مولف کتاب در موسسه Springer ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | 

کتاب تخصصی Pumps as Turbines توسط همکار گرامی دانشکده جناب آقای دکتر درخشان و همکاران ایشان از دانشگاه های ایتالیا و پرتغال در موسسه انتشاراتی Springer در سال 2018 منتشر گردید.

توضیحات:
این کتاب برای استقاده کنندگان، تولید کنندگان پمپ، مهندسین، محققان و دانشجویان اطلاعات گسترده ای درباره رفتار پمپ در کارکرد معکوس (PAT) فراهم می کند. مطالب کتاب شامل روش های انتخاب PAT مناسب و بهبود بهره وری PAT، بحث در مورد قابلیت اطمینان PAT، مسائل اقتصادی و اثرات زیست محیطی می باشد. این کتاب جزئیات تجهیزات الکترومکانیکی سیستم های PAT، نصب و بهره برداری آنها را نیز شرح می دهد و نحوه بکارگیری P‏AT در سیستم های انتقال و توزیع آب، بازیافت انرژی در سیستم های خنک کننده نیروگاههای حرارتی، سیستم های توزیع نفت و دیگر سیستم ها را بیان می کند. همچنین گزارشی از استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی برای تجزیه و تحلیل و پیاده سازی PAT ارائه می دهد. در مجموع، این کتاب راهنمایی جامع برای طراحی مهندسین، و کاربران عمومی و تولید کنندگان PAT است. بعلاوه، به محققان و پژوهشگران در خصوص استفاده از PAT اطلاعات فنی مناسبی ارائه می دهد. به این ترتیب، بحث های جدید و ایده هایی را برای بهبود روش های جاری و مقابله با چالش های آینده در این زمینه ایجاد می کند.

 This book provides users, pump manufactures, engineers, researchers and students with extensive information about pump’s behavior in reverse operation. It reports on cutting-edge methods for selecting the proper PAT and improving PAT’s efficiency, discusses PAT’s reliability, economic issues and environmental impact as well. The book describes in detail electromechanical equipment of PAT systems, their installation and operation, and gives important practical insight into the use of PAT in water transmission and distribution systems, as part of thermal power plants and cooling systems, in oil distribution systems and other systems as well. It reports on different types on PAT control modes as well as on numerical methods useful for PAT analysis and implementation.  All in all, the book represents a comprehensive practice-oriented reference-guide to design engineers, as well as PAT general users and manufactures. It also provides researchers with extensive technical information on the use of PAT thus fostering new discussions and ideas to improve current methods and cope with future challenges.


اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب از طریق لینک زیر در دسترس می باشد.

http://www.springer.com/gp/book/9783319675060

دانشکده مهندسی مکانیک این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک می گوید

دفعات مشاهده: 669 بار   |   دفعات چاپ: 27 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 96/10/30 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ | 
AWT IMAGE

آقای سیدایمان واصفی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر بازدیدی طهرانی، روز شنبه 96/11/07 از رساله دکتری خود تحت عنوان "تحلیل عوامل موثر بر نحوه پخش ذرات و انتقال حرارت جابجایی مختلط آشفته نانوسیال" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 10 صبح روز شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

در رساله حاضر، جریان و انتقال حرارت جابجایی مختلط آشفته­ی نانوسیال­های مختلف در یک کانال بررسی شده است. به جریان نانوسیال هم از منظر یک سیال تک فاز با در نظر گرفتن خواص ترموفیزیکی متغیر و هم از منظر یک سوسپانسیون دو فاز با تزریق نانو ذرات به جریان سیال توجه شده است. اگرچه روش تک فاز روند تغییرات ویژگی­های جریان و انتقال حرارت سیال پایه را با افزودن نانو ذرات به خوبی پیش بینی می­کند، اما در عین حال دقت نتایج حاصل از این روش در مقایسه با روش دو فاز کمتر است. نتایج حل دو فاز جریان نانوسیال مبین این نکته است که در ناحیه کاملاً توسعه یافته، دیفیوژن ناشی از ترموفورسیس بیشتر از دیفیوژن ناشی از حرکت براونی نانو ذرات است و از این رو تجمع نانو ذرات در نواحی مرکزی کانال بیشتر است. اما در ناحیه ورودی توزیع یکنواخت­تری از نانو ذرات مشاهده می­شود. همچنین، از رهیافت­های مختلف جهت شبیه سازی جریان آشفته استفاده شده است. رهیافت­های شبیه سازی مقیاس تطبیقی و شبیه سازی گردابه­های بزرگ دقت بیشتری در پیش بینی میزان انتقال حرارت، افت فشار نانوسیال، آشکار سازی ساختارهای منسجم جریان آشفته و همچنین،میزان نوسانات سرعت و دما در مقایسه با روش معادلات متوسط گیری شده ناویر استوکس از خود نشان می­دهند. نوسانات سرعت و دمای نانوسیال با افزایش کسر حجمی نانو ذرات در همه جهات افزایش می­یابد. اما این افزایش در جهت جریان بیشتر از سایر جهات است. همچنین،این اثر در نزدیکی دیواره که محل تولید آشفتگی جریان است بیشتر می­باشد. بنابراین، با استفاده از نانوسیال مقدار آشفتگی جریان افزایش می­یابد که موجب بیشتر شدن انتقال حرارت در جریان آشفته نسبت به جریان آرام می­شود. همزمان با نوسانات سرعت و دما، افزایش کسر حجمی نانو ذرات موجب افزایش تنش­های رینولدز و شار حرارت آشفته نیز می­شود که انتقال انرژی بین لایه­های نانوسیال را بهبود می­بخشد. در انتها نیز با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی محدوده وسیعی از جریان نانوسیال با در نظر گرفتن تاثیرات عدد رینولدز، کسر حجمی و قطر نانو ذرات بر عدد ناسلت، فاکتور اصطکاک و تولید انتروپی بررسی می­شود تا محدوده بهینه­ای برای کاربرد نانوسیال مشخص گردد.

دفعات مشاهده: 734 بار   |   دفعات چاپ: 30 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 96/10/30 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ | 
AWT IMAGE

خانم زینب پوربافرانی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری، روز یکشنبه 96/11/08 از رساله دکتری خود تحت عنوان "استراتژی کنترلی خودروی هیبرید الکتریکی پلاگ-این با بهینه‌یابی سطح شارژ مرجع در شرایط مختلف رانندگی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 8 صبح روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

یکی از زمینه‌های چالش برانگیز در خودروهای هیبرید الکتریکی پلاگ-این (PHEV)، طراحی سیستم مدیریت انرژی این خودروها می‌باشد.در سال‌های اخیر، استراتژی‌های کنترلی تطبیقی­ای که بتوانند در شرایط مختلف عملکرد مطلوب خودرو را تضمین کند توجه بسیاری از محققان در حوزه خودروی هیبرید را به خود جلب کرده­اند.
در این رساله، طراحی استراتژی کنترلیخودروی هیبرید الکتریکیپلاگ-این (PHEV) با بهینه­یابی سطح شارژ (SOC) مرجع در شرایط مختلف رانندگی ارائه شده­است.بدین منظور،ابتدا مدل‌سازی و شبیه‌سازی خودرو با استفاده از نمودار مشخصه موتور احتراقی بر مبنای داده‌های تست موتور و همچنین مدل دقیق یک باتری لیتیومی برپایه تست‌های متنوع شارژ و تخلیه، انجام شده است. علاوه‌برآن، برای بررسی تأثیر شرایط ترافیکیو توسعه سیکل­های رانندگی مناسب، داده­های تجربی جمع‌آوری­شده در شرایطواقعی ترافیک شهر تهران مورداستفادهقرار گرفته است. با اعمال روش­های بهینه‌یابی ازجمله برنامه‌ریزی پویا (DP) و اصل کمینه پونتریاگین (PMP)، سطح شارژ مرجع در شرایط مختلف ترافیکی بدست آمده و با استفاده از یک سیستم استنتاج عصبی-فازیتطبیقی (ANFIS)،سطح شارژ بهینه در شرایط ترافیکی تخمین و به­عنوان سطح شارژ شبه‌بهینهمرجعدر استراتژی تطبیقی کمینه مصرف سوخت معادل(A-ECMS) بکارگرفته شده­است. ­
نتایج شبیه‌سازی­ها با استفاده از این استراتژی نشان می­دهد که مصرف سوخت درمقایسه با استراتژی A-ECMS پایه بهبود قابل ملاحظه­ای می‌یابد. علاوه­برآن، با استفاده از روش پیشنهاد شده دراین رساله نیازی به اطلاعات کل سیکل رانندگی نمی‌باشد و تنها با استفاده از مقادیر مسافت کل و سرعت متوسط خودرو، می‌توان شیب سطح شارژ بهینه در شرایط مختلف رانندگی را تخمین زد و لذا این روش قابلیت پیاده‌سازی برخط را دارا می‌باشد.

دفعات مشاهده: 661 بار   |   دفعات چاپ: 32 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 96/10/20 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ -
:: 96/10/11 تجلیل از دانشجویان ممتاز در سال 96 - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ -
:: 96/10/09 سخنرانی علمی - ۱۳۹۶/۱۰/۹ -
:: 96/10/06 سخنرانی علمی - ۱۳۹۶/۱۰/۶ -
:: 96/10/04 تقدیر از اساتید ممتاز پژوهشی دانشکده مکانیک - ۱۳۹۶/۱۰/۴ -
:: 96/10/03 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۶/۱۰/۳ -
:: 96/10/02 انتخاب آقای دکتر مجیدرضا آیت اللهی به عنوان پژوهشگر برتر کشور - ۱۳۹۶/۱۰/۲ -
:: 96/09/26 سخنرانی علمی - ۱۳۹۶/۹/۲۶ -
:: 96/09/21 تجلیل از پژوهشگران منتخب دانشگاه در سال 95 - ۱۳۹۶/۹/۲۱ -
:: 96/09/21 پیوستن 3 عضو دیگر از اعضاء هیات علمی مکانیک به جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا - ۱۳۹۶/۹/۲۱ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.214 seconds with 1336 queries by yektaweb 3600