[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 97/09/19 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۹/۱۹ | 
AWT IMAGE

آقای مهدی محمودی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری، روز چهارشنبه 97/09/21 از رساله دکتری خود تحت عنوان "بهینه سازی همزمان سایزینگ و استراتژی کنترلی خودروی هیبرید پلاگین" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 08:30 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

با توجه به نگرانی های روزافزون در مورد انتشار گازهای گلخانه ای از یک سو و منابع محدود سوخت های فسیلی از سوی دیگر، خودروهای هیبرید الکتریکی مورد توجه قرار گرفته­اند. خودروی هیبرید الکتریکی پلاگین (PHEV) با توجه به دو منبع انرژی قابل شارژ مستقل و نتایج قابل توجهی که برای کاهش آلایندگی و بهبود سوخت در چرخه رانندگی واقعی ارائه می دهد، جایگاه ویژه­ای به دست آورده است. عملکردخودروی هیبرید پلاگ­ینعمدتا تحت تاثیر مدیریت انرژی و سایزینگ اجزای سیستم انتقال قدرت می باشد. بنابراین ایده بهینه­سازی همزمان سایزینگ و مدیریت انرژی خودروی هیبرید پلاگ­ین می­تواند منجر به بهبود اقتصاد سوخت و کاهش آلاینده­ها گردد.
در این رساله، بهینه­سازی همزمان استراتژی کنترلی و سایزینگ اجزا سیستم انتقال قدرت خودروی هیبرید پلاگ­ین در شرایط مختلف رانندگی ارائه و پیاده­سازی شده است. بدین منظور ابتدا مدل­سازی خودروی هیبرید پلاگ­ین با در نظر گرفتن ساختار موازی، مودهای عملکردی خودروی هیبرید پلاگ­ین و استفاده از نمودارمشخصه موتور احتراقی بر مبنای داده‌های تست موتور و همچنین سیکل رانندگی واقعی خودرو و مدل باتری لیتیومی انجام شده و با نتایج تست واقعی یک خودرو هیبریدی صحه­گذاری شده است. آنگاه سایزینگ یک خودروی هیبرید پلاگ­ین برای اجزای سیستم انتقال قدرت انجام شده و سپس استراتژی کنترلی فازی برای مود عملکردی ترکیبی خودرو در شرایط مختلف رانندگی ارائه شده است. نهایتا بهینه­سازی همزمان چند هدفه­ی مقید استراتژی کنترلی و سایزینگ اجزای سیستم انتقال قدرت با به کارگیری الگوریتم بهینه­سازی ژنتیک در شرایط مختلف رانندگی به گونه ای انجام شده است که مصرف سوخت، آلایندگی و هزینه های جاری خودرو با در نظر گرفتن سطح شارژ باتری و تامین شرایط دینامیک طولی خودرو، کاهش یابد. شبیه­سازی الگوریتم بهینه­سازی همزمان استراتژی کنترلی و سایزینگ با مصالحه بین توابع هدف آلایندگی و هزینه، تابع قید (عملکرد دینامیکی خودرو) و مشخص کردن متغیرهای بهینه­سازی، نشان می­دهد که در نظر گرفتن تاثیر متقابل پارامترهای استراتژی کنترلی و سایزینگ خودرو، تاثیر قابل ملاحظه­ای در طراحی بهینه خودروی هیبرید پلاگ­ین و عملکرد آن دارد. نتایج نشان می­دهد که در الگوریتم بهینه­سازی همزمان، هرچند افزایش تعداد متغیرهای بهینه­سازی باعث افزایش زمان همگرایی و پیچیدگی بهینه­سازی می­گردد، ولی مصرف سوخت، آلایندگی و هزینه جاری خودرو با در نظر گرفتن عمر باتری در شرایط مختلف رانندگی به ترتیب تا 9%، 6% و 7% کاهش می­یابد. نهایتا تاثیر پارامترهای مختلف خودرو و شرایط ترافیکی با رویکرد همزمان هزینه و عملکرد بررسی شده، که نشانگر قابلیت تطبیق­پذیری خودرو هیبرید پلاگ­ین طراحی شده در شرایط مختلف، می­باشد.
 
کلمات کلیدی: خودروی هیبرید پلاگ­ین، سایزینگ، استراتژی کنترلی، بهینه سازی همزمان چند هدفه، هزینه و آلایندگی، شرایط ترافیکی
 

دفعات مشاهده: 12 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/09/14 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۹/۱۴ | 
AWT IMAGE

آقای عباس کرمعلی راوندی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر دانشجو، روز یکشنبه 97/09/18 از رساله دکتری خود تحت عنوان "بهبود استراتژی کنترل مود لغزشی-فازی-تطبیقی برای هماهنگ‌سازی گروهی از سیستم‌های فروعملگر-دارای تأخیر و توپولوژی سوئیچینگ ارتباطاتی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 15:30 روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

در‎ سال‌های اخیر‏، به‌دلیل مزایای استفاده از چند ‏عامل ساده‌تر به‌جای یک عامل پیچیده‏، کنترل سیستم‌های چندعاملی مورد توجه گسترده قرار گرفته است. افزایش ظرفیت حمل بار‏، قابلیت حمل و جابجایی اجسام با ابعاد بزرگ‌تر‏ و پوشش نواحی گسترده‌تر از دیگر مزایای استفاده از سیستم‌های چندعاملی است. عوامل موجود در این‌گونه سیستم‌ها‏، اطلاعات موردنظر را تحت شبکه‌ی ارتباطاتی مشخص تبادل می‌کنند و از این‌رو‏، توپولوژی ارتباطی بین عوامل نقش اساسی در اجماع ایفا می‌کند. 
 
‏این رساله از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول به طراحی کنترل‌کننده برای حمل جسم توسط بازوهای ماهر هوایی همکار پرداخته می‌شود. در ابتدا‏، مدل‌سازی بازوهای ماهر هوایی با لینک‌های صلب به‌عنوان یک سیستم فروعملگر و دارای ویژگی افزونگی سینماتیکی‏، که در دهه‌ی اخیر معرفی شده‌ ‏است‎‎، مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سپس‏، با فرض انعطاف‌پذیری‏ لینک‌ها‏، الگوریتمی برای بهینه‌سازی مسیر بازوها معرفی می‌شود تا ارتعاشات باقی‌مانده‌ی انتهای موثر را میرا کند. پس از آن‏، از یک شبکه‌ی دوتایی از بازوها با لینک صلب‏، برای حمل یک جسم در مسیر مشخص شیب‌دار استفاده می‌شود. استراتژی کنترل مود لغزشی-فازی-تطبیقی یا اختصاراً ‏‎AFSMC‎‏ برای کنترل نیرو-موقعیت ترکیبی هر دو سیستم در همکاری برای حمل جسم توسعه داده می‌شود. ‎
 
‏بخش دوم ‏این رساله به طراحی کنترل‌کننده برای هماهنگ‌سازی گروهی از سیستم‌های فروعملگر تحت معضلات ارتباطاتی می‌پردازد. سیستم‌های فروعملگر دسته‌ای از سیستم‌های مکانیکی هستند که در آن تعداد ورودی‌های کنترلی از تعداد متغیرهای لازم برای پیکربندی کم‌تر است. به‌همین دلیل‏، کنترل آن‌ها با چالش‌های اساسی روبرو است. با این‌حال‏، به‌علت کاربردهای گسترده‌ی آن‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر رباتیک‏، هوافضا‏، وسایل نقلیه‌ی سطحی و زیرسطحی‏، سیستم‌های رباتیک با اجزای انعطاف‌پذیر و ربات‌های پایه‌متحرک‏، همواره مورد توجه محققان بوده‌اند. از سوی دیگر‏، وقتی این سیستم‌ها در یک گروه برای همکاری قرار می‌گیرند‏، چالش‌های متعدد دیگری نظیر تأخیر و ناپیوستگی در ارتباطات بر مشکلات قبلی افزوده می‌شود.
 
‏‎نوآوری اصلی این رساله، توسعه‌ی روش تلفیقی ‎AFSMC‎‏ برای هماهنگ‌سازی گروهی از سیستم‌های فروعملگر است که در معرض مشکلات ارتباطاتی نظیر تأخیر زمانی و توپولوژی ارتباطی سوئیچینگ قرار دارند. کنترل‌کننده‌های وابسته به دینامیک‏، بیشتر تحت تأثیر مشکلات مذکور قرار می‌گیرند. از این‌رو‏، استراتژی کنترلی توسعه‌داده شده در این رساله مبتنی بر روش AFSMC‎‏ می‌باشد که بسته به نوع مسئله می‌تواند دارای وابستگی کم به مدل و یا کاملاً مستقل از آن باشد. برای ایجاد هماهنگی بین عوامل و همچنین مقاومت سیستم در برابر تأخیر و توپولوژی ارتباطاتی سوئیچینگ‏، بخش مقاوم  ‎AFSMC‎‏ بهبود داده شده است. نتایج شبیه‌سازی حاصل از این بهبود نشان می‌دهد که سیستم‌های فروعملگر تحت شبکه در برابر مشکلات مذکور‏ مقاوم بوده‏، پایداری خود را حفظ کرده و عملکرد مناسبی در تنظیم و ردیابی مقدار مرجع دارند.‎‎ همچنین ملاحظه می‌شود که روش AFSMC‎‏ توسعه‌داده شده در این بخش‏، نسبت به روش‌های AFSMC‎‏ متداول‏، موجب بهبود چشم‌گیر در خواص بخش گذرای سیستم به‌ویژه زمان برخاست می‌شود.
 
واژگان کلیدی: سیستم فروعملگر، سیستم‌های چندعاملی، تأخیر ارتباطاتی، توپولوژی ارتباطاتی سوئیچینگ، بازوی ماهر هوایی، کنترل مود لغزشی-فازی-تطبیقی
 

دفعات مشاهده: 178 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/09/11 شروع پروژه استخراج دانش فنی سایلنسر های فشار بالا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۹/۱۲ | 

    به همت شرکت انتقال گاز ایران، معاونت سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و معاونت پژوهش و فناوری، پروژه پژوهشی - اجرایی تحت عنوان "طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی کامل و ساخت نمونه ی پایلوت  سایلنسرهای (صداخفه کن) ترکیبی بازتابشی – جذبی به منظور مهار نویز آکوستیکی مجاری تخلیه در ایستگاه های تقویت فشار گاز" با هدف استخراج دانش فنی صداخفه کن های فشار بالا به منظور مهار نویز آکوستیکی ونت های تخلیه ی مجاری تخلیه بر روی خطوط لوله و یا ایستگاه های تقویت فشار گاز (بلودان های فرعی و یا بلودان اصلی ایستگاه) و در جهت بر طرف سازی آسیب های پرسنلی و شکایات ساکنین مجاور مناطق تحت تخلیه، با رعایت شرایط استاندارد و ضوابط بهداشت صنعتی و بهداشت زیستی محیطی، اجرا گردیده است.  مهمترین مرحله از پروژه که استخراج دانش فنی و اجرای پایلوت بر روی یک ونت 2 اینچی با هدف راستی آزمایی و امکان سنجی عملیاتی طراحی صورت گفته شده توسط تیم مجری به سرپرستی دکتر مجید رجبی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران در مورخ 27 آبان در محل گیرنده ی توپک خطوط 56 اینچ چهارم سراسری ایران در حضور مجریان، ناظرین، شرکت بازرسی- فنی ثالث مورد تایید مجموعه و سایر پرسنل نگهداری و تعمیرات و بهره برداری مورد ارزیابی قرار گرفت.  چالش های فنی محصول مورد آزمون، دبی بسیار بالای ونت و ملاحظات استحکامی، وقوع شکست فشار شدید در بازه ی مکانی کمتر از 1 متر با نصب سایلنسر، ملاحظات ایمنی همچون عدم وقوع انسداد، عدم وقوع انفجار، الگوی قابل قبول پراکنش گاز در اتمسفر، ملازمات شرایط لوله ی تخلیه ی بعد از شیر تخلیه بر اساس ملاحظات خط، ... می باشد که عملا تیم مجری را با یک مسئله ی پژوهشی با ماهیت آیروآکوستیک و نویز کنترل و در عین حال با مجموعه ای از چالش های عملیاتی رو در رو  کرد.  
دفعات مشاهده: 213 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/09/07 سخنرانی علمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۹/۷ | 

AWT IMAGE

AWT IMAGE

قطب علمی "مکانیک جامدات تجربی و دینامیک" دانشکده مهندسی مکانیک در راستای طرح همکاری
با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر‌مقیم، و با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار می کنند:

 

سخنرانی علمی
 

کنترل فعال ارتعاشات سیستمهای غیر خطی

Active Vibration Control of Nonlinear Systems


سخنران:دکتر مریم قندچی تهرانی

Associate Professor in Active Control,
Signal Processing and Control Research Group, Institute of Sound and Vibration Research, University of Southampton, UK

 

         





دوشنبه
12 آذر ماه 1397، ساعت 15

سالن اجتماعات مهندس نبوی

دانشکده مهندسی مکانیک


  مقدم کلیه علاقه‌مندان به شرکت در این جلسه را گرامی می‌داریم

دفعات مشاهده: 381 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/08/26 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۸/۲۶ | 
AWT IMAGE

آقای حامد نوابی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر دوائی مرکزی، روز سه شنبه 97/08/29 از رساله دکتری خود تحت عنوان "کنترل موقعیت و نیروی ربات شش پایه به منظور شبیه ساز پرواز با استفاده از کنترل کننده و مشاهده گر تطبیقی-فازی-لغزشی توسعه یافته" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 13:30 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

در سال‏های اخیر روش‏های کنترل مقاوم با فرض عدم تکیه بر مدل ریاضی سیستم دینامیکی رشد روزافزونی پیدا کرده‏اند. از جمله این روش‏ها می‏توان به کنترل‏کننده و مشاهده‏گر تطبیقی-فازی-لغزشی اشاره کرد. در این رساله روش کنترلی تطبیقی-فازی-لغزشی برای حالت جامعی از معادلات دینامیکی سیستم با فرض ماتریس بهره ورودی مربعی غیرثابت (وابسته به حالات سیستم) با کهادهای اصلی پیش روی غیرصفر توسعه داده می‏شود. لحاظ کران غیرثابت و وابسته به متغیرهای حالت سیستم دینامیکی از دیگر نقاط تمایز این رساله نسبت به کارهای پیشین است. یکی از سیستم‏های مکانیکی پرکاربرد صنعتی و منطبق با فرضیات این رساله، ربات موازی شش‏پایه است. به دلیل در اختیار بودن بستر آزمایشگاهی این ربات، روش کنترلی پیشنهادی جهت کنترل موقعیت و نیرو روی این سیستم دینامیکی پیاده‏سازی شده است. معادلات دینامیکی ربات با استفاده از روش لاگرانژ و بر اساس مراجع موجود استخراج شده و جهت استفاده در ساختار روش کنترلی پیشنهادی ساده‏سازی می‏شود. روش کنترلی پیشنهادی جهت کنترل موقعیت ربات در فضای کاری تنها نیازمند ماتریس جرم صفحه فوقانی و ماتریس ژاکوبین است؛ لذا از جهت وابستگی به مدل دینامیکی، دارای کمینه وابستگی ممکن در بین کنترل‏کننده‏های طراحی شده برای این سیستم مکانیکی است. در روند کنترل موقعیت ربات با استفاده از روش پیشنهادی، کاربرد صنعتی شبیه‏ساز پرواز مورد بررسی قرار گرفته است. جهت ایجاد حس واقعی پرواز از فیلترهای تناسب‏بخش به منظور ایجاد مسیرهای مطلوب برای شش درجه آزادی ربات استفاده می‏شود. کنترل هیبرید موقعیت و نیروی ربات شش‏پایه با استفاده از روش کنترلی تطبیقی-فازی-لغزشی توسعه‏یافته از دیگر نوآوری‏های کاربردی این رساله است. مسئله کنترل نیروی ربات با استفاده از شناسایی پارامترهای دینامیکی تماس ربات و محیط پیرامون، به مسئله کنترل موقعیت تبدیل می‏شود. به منظور مدلسازی نیروی عمودی سطح در محل تماس ربات با محیط از مدل دینامیکی نسبتاً کامل و پیچیده هانت کراسلی استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمایشگاهی این مدل دینامیکی به دلیل شکل خاص معادلات ریاضی آن قادر به شبیه‏سازی انواع مختلفی از تماس‏ها (از مواد نرم تا سخت) است. جهت شناسایی پارامترهای دینامیکی تماس از روش اصلاح‏شده فیلتر کالمن توسعه یافته استفاده می‏گردد که این روش نسبت به روش‏های مشابه موجود وابستگی کمتری به شرایط اولیه پارامترها دارد.

جهت سنجش عملکرد روش کنترلی پیشنهادی، شبیه‏سازی‏های عددی در محیط نرم‏افزار متلب و سیمولینک انجام گرفته است. نتایج این شبیه‏سازی‏ها حکایت از عملکرد مطلوب روش پیشنهادی در حضور عدم قطعیت‏های ناگهانی و غیر منتظره، اغتشاشات خارجی و نویزهای اندازه‏گیری دارد. روش کنترلی پیشنهادی قادر به حفظ تعادل ربات در شرایط بسیار بحرانی خرابی عملگرهای سیستم دینامیکی و اشباع آن‏ها است. تحلیل حساسیت کنترل‏کننده و مشاهده‏گر به پارامترهای ثابت طراحی نشان می‏دهد که روش پیشنهادی وابستگی کمی به نحوه انتخاب این پارامترها دارد. این ویژگی باعث کاهش سعی و خطای طراح جهت انتخاب مقدار مناسب پارامترهای ثابت در ساختار کنترل‏کننده و مشاهده‏گر می‏شود. الگوریتم شناسایی پارامترهای دینامیکی تماس به دلیل وابستگی به مدل ریاضی بیشترین تأثیر را از انتخاب پارامترهای ثابت و شرایط اولیه می‏پذیرد. جهت صحه‏گذاری بر شبیه‏سازی‏های عددی، کنترل موقعیت ربات در فضای کاری بر روی بستر آزمایشگاهی موجود پیاده‏سازی شده و از سوی دیگر کنترل هیبرید موقعیت و نیروی ربات با استفاده از روش نرم‏افزار در حلقه بر روی مدل دینامیکی واقعی ربات در محیط نرم‏افزار ادمز پیاده‏سازی شده است.

 

واژه‌های کلیدی:کنترل‏کننده و مشاهده‏گر تطبیقی-فازی-لغزشی توسعه یافته، ربات شش‏پایه، فیلتر تناسب‏بخش، شبیه‏ساز پرواز، الگوریتم اصلاح‏شده فیلتر کالمن توسعه یافته، کنترل هیبرید موقعیت و نیرو

دفعات مشاهده: 614 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 97/08/20 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۸/۲۰ -
:: 97/08/20 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۸/۲۰ -
:: 97/08/15 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۸/۱۵ -
:: 97/08/14 اهدای جایزه مقاله برتر ژورنال IEEE UFFC در سال 2017 به آقای دکتر کاظمی راد - ۱۳۹۷/۸/۱۴ -
:: 97/07/25 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۷/۲۵ -
:: 97/07/24 آقای دکتر مجیدرضا آیت اللهی عضو هیات تحریریه مجله جدید انتشارات Wiley - ۱۳۹۷/۷/۲۴ -
:: 97/07/14 سخنرانی علمی - ۱۳۹۷/۷/۲۴ -
:: 97/07/17 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۷/۱۷ -
:: 97/06/31 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۶/۳۱ -
:: 97/06/25 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۶/۲۵ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 75 queries by YEKTAWEB 3789