[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 98/01/31 انتخاب دکتر نیکنام به عنوان استاد معین دانشگاه مونترال کانادا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | 
AWT IMAGE
پیرو فعالیت‌ها و همکاری های مستمر بین المللی جناب آقای دکتر سید علی نیکنام ، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک با دانشگاه مونترال کانادا، اخیرا ایشان به عنوان استاد معین  (Adjunct Professor/ Professeur associé) دانشکده مهندسی مکانیک اکول پلی تکنیک این دانشگاه منصوب شده اند. دانشگاه مونترال کانادا در سالهای اخیر همواره در بین 120-90 دانشگاه برتر جهان قرار داشته است. نظر به سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه های کشور، این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک گفته و برای ایشان توفیقات روزافزون خواستاریم.​
 
دفعات مشاهده: 36 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/01/26 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۶ | 
AWT IMAGE

خانم زهرا شکریه دانشجوی دکتری، جناب آقای دکتر شکریه و جناب آقای دکتر طاهری بهروز، روز شنبه 98/01/31 از رساله دکتری خود تحت عنوان "بررسی تئوری و تجربی خزش در نانوکامپوزیت گرافن/اپوکسی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 17 روز شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

وقتی مقادیر کمی از صفحات نازک گرافن بطور مناسب با یک پلیمر ترکیب ‌شوند، می‌توانند بعضی از خواص مکانیکی آن را بطور خاصی بهبود دهند. بعنوان مثال حضور گرافن در یک زمینه پلیمری، خواص خزشی آن را بطور جدی تغییر می‌دهد. با توجه به خلا‌های تحقیقاتی در این زمینه، هدف از انجام تحقیق حاضر پیش‌بینی رفتار خزشی نانوکامپوزیت گرافن/اپوکسی می‌باشد. تحقیق حاضر شامل فعالیت‌های آزمایشگاهی، تحلیلی و عددی است. برای ارزیابی مدل‌های تحلیلی و عددی ارائه شده در این تحقیق، مطالعه آزمایشگاهی طراحی و انجام شده است. با مقایسه نتایج مدل‌های تحلیلی و عددی با آزمایش میزان دقت و اعتبار هر روش بررسی شده است. در بررسی‌های آزمایشگاهی مشاهده شد که افزودن گرافن به اپوکسی با درصد وزنی های 0.1، 0.25، 0.5 و 1 به ترتیب 16، 28، 32 و 11 درصد مقاومت خزشی اپوکسی را در بازه زمانی سی دقیقه افزایش می‌دهد. در بخش فعالیت تحلیلی، برای اولین بار مدل‌های تحلیلی مایکرومکانیکی هالپین-تسای و موری-تاناکا جهت استخراج خواص خزشی توسعه داده شده‌اند. روش ارائه شده قادر به پیش‌بینی کرنش خزشی کل نانوکامپوزیت پلیمری تقویت‌شده با نانوصفحه گرافن می‌باشد. در روش حاضر با دانستن مدول خزشی پلیمر اپوکسی و خواص الاستیک نانوصفحات گرافن، مدول خزشی نانوکامپوزیت گرافن/اپوکسی پیش‌بینی شده و کرنش خزشی کل نانوکامپوزیت بدست می‌آید. نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان دهنده دقت بالاتر مدل اصلاح شده هالپین-تسای در درصد وزنی‌های پایین‌تر (کمتر از 0.25) در مقایسه با مدل اصلاح شده موری-تاناکا می‌باشد، در حالیکه نتایج مدل اصلاح شده موری-تاناکا در درصد وزنی‌های بالاتر (بیشتر از 0.25) معتبرتر می‌باشد. در قسمت فعالیت عددی، یک روش ترکیبی از روش‌های اجزای محدود و مایکرومکانیک نیز در تحقیق حاضر ارایه گردیده است. با در نظر گرفتن پیوندهای شیمیایی بصورت تیر و اتصال دهنده‌های مکانیکی، خواص خزشی نانوکامپوزیت در نرم‌افزار اجزای محدود مدل‌سازی و استخراج شده است. با ارایه این روش، برای اولین بار مدل‌سازی عددی خزش بر روی المان حجمی معرف از نانوکامپوزیت صورت گرفته است. روش ارائه شده مدول خزشی و کرنش کل نانوکامپوزیت را با درنظر گرفتن توزیع تصادفی صفحات گرافن پیش‌بینی می‌کند. فاز میانی بین گرافن و پلیمر در مدل‌سازی اجزای محدود لحاظ شده و این باعث بالا رفتن دقت مدل‌سازی شده است. نتایج حاصل از روش ارائه شده با نتایج آزمایش مقایسه شده و خطای 7.5 درصدی گزارش شد. این مقدار خطا نشان دهنده دقت روش ارائه شده و فرضیات حاکم بر مدل‌سازی می‌باشد.

واژه‌های کلیدی:گرافن،پلیمر، نانو‌کامپوزیت، خزش، ویسکوالاستیک، مایکرومکانیک، مدل اجزای محدود.

دفعات مشاهده: 298 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/01/24 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | 
AWT IMAGE

آقای سیدمحمدعلی نجفی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر قاسمی، روز سه شنبه 98/01/27 از رساله دکتری خود تحت عنوان "مدلسازی گازسازی اسپری سوخت‌های سنگین نفتی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 15:30 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

در این رساله، گازسازی اسپری سوخت سنگین نفتی (مازوت) مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت کیفیت اسپری در فرایندهای احتراقی یا گازسازی، ابتدا به بررسی اسپری مازوت پرداخته شده است. اسپری سوخت سنگین در ابتدا به صورت تجربی مطالعه شد و در این مسیر شناخت بهتری از ویژگی‌های سوخت سنگین حاصل شد. برای انجام آزمایش‌ها انژکتوری مناسب برای یک گازساز تحقیقاتی طراحی شد و مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش‌ها در جهت شناخت عوامل موثر و چگونگی تاثیر هر عامل بر مشخصات اسپری انجام شد. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به تغییرات لزجت، کشش سطحی و چگالی سیال وابسته به دما و فشار تزریق اشاره کرد. از مهم‌ترین مشخصات اسپری می‌توان طول شکست، زاویه‌ی اسپری، طول‌موج ناپایدار و توزیع قطر قطرات را نام برد. لزجت بسیار بالای مازوت در دماهای کم، اتمیزاسیون را بسیار دشوار کرده و اهمیت اسپری را افزایش می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که SMD به تغییرات دمایی حساس‌تر از تغییرات فشار بوده و با افزایش دما از   °C100T= به  °C110T= کاهش چشمگیری در SMD مشاهده می‌شود.
اسپری مازوت همچنین مورد مطالعه‌ی عددی قرار گرفت. آزمایش‌های تجربی بروی انژکتور فشاری-پیچشی برای اعتبار سنجی مطالعه‌ی عددی در فشارهای تزریق مختلف استفاده شد. مطالعه‌ی عددی با استفاده از کد Gerris انجام شد. برای کمک به بهبود ویژگی‌های اسپری سوخت سنگین، ایده‌ای برای ساخت یک انژکتور جدید با ترکیب انژکتور فشاری-پیچشی و انژکتور ضربه‌ای آلتراسونیک مطرح شد. شبیه‌سازی عددی نشان داد که با استفاده از یک انژکتور فشاری-پیچشی ضربه‌ای و ایجاد پالس‌هایی با فرکانس kHz 40 می‌توان به میزان 78 درصد طول شکست و 17 درصد SMD را، در مقایسه با حالت بدون پالس کاهش داد. استفاده از انژکتورهای فشاری-پیچشی ضربه‌ای در حالی منجر به کاهش قطر میانگین قطرات می‌شود که بر خلاف انژکتورهای هوا-کمک نسبت هوا به سوخت را تغییر نمی‌دهد. بنابراین استفاده از این نوع انژکتور می‌توان در گازسازهای جریان حامل که نیاز بسیار به کنترل این نسبت می‌باشد، عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان دهد.
آزمایش‌های آزمایشگاهی یا شبیه‌سازی اسپری منجر به تعیین توزیع قطر قطرات می‌شود که به صورت توابع توزیعی از جمله تابع توزیع روزین-راملر ارائه می‌شود. برای شبیه‌سازی یک گازساز جریان حامل، اگر تابع توزیع قطرات موجود باشد، قسمت عمده‌ای از محاسبات، که در فاز لاگرانژی و بسیار زمان‌بر است، به لطف استفاده از این تابع حذف می‌شود. که با توجه به استفاده از اطلاعات تجربی و یا شبیه‌سازی تابع توزیع قطر میانگین با دقت بالا تعیین شده و در ادامه شبیه‌سازی محیط واکنشی با سرعت بیش‌تری امکان‌پذیر است.
شبیه‌سازی گازساز با استفاده از کد متن باز اوپن‌فوم انجام شده است. شبیه‌سازی انجام شده پس از استخراج خصوصیات فیزیکی و ترمودینامیکی مازوت، از روش اویلری-لاگرانژی انجام شد. قطرات اسپری شده در فاز لاگرانژی دنبال شده و پس از تبخیر وارد فاز گازی شده و در محیط با دمای زیاد واکنش می‌دهند. مطالعه‌ی پارامتری برای بررسی اثر نسبت هم‌ارزی روی دما و توزیع درصد حجمی اجزاء انجام شد.
نتایج نشان می‌دهد که در اثر کاهش نسبت هوا به سوخت، درصد اجزای CO و H2 افزایش یافته است. برای CO این روند به صورت افزایشی-کاهشی بوده و در 4/0Er= مقدار بیشینه را داشته است. بازده گاز سنتز در  4/0Er= بیشینه بوده است همچنین مقدار بازده‌کل (شامل حرارت) هم در همین نسبت هم‌ارزی بیشینه بوده است. در تمام موارد درصد کمی از CH4 در محصولات مشاهده می‌شود. در این فصل اثر تغییر مدل تبخیر قطرات در محفظه‌ی احتراق مطالعه شد و تأثیر قابل توجهی در این ارتباط مشاهده نشد.
در ادامه،مطالعه‌ی عملکرد یک گازساز بخار آب فوق بحرانی با خوراک سوخت سنگین نفتی (مازوت) در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پیچیدگی‌های این شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی در حالت فوق بحرانی این مطالعه از رویکرد ترمودینامکی انجام شد. مطالعه‌ای پارامتری برای استخراج حساسیت پارامترهای مختلف روی عملکرد یک گازساز بخار آب فوق بحرانی با خوراک سوخت سنگین نفتی (مازوت) انجام شد. پارامترها شامل کسر جرمی خوراک و فشار و دمای گازساز می‌باشد. مطالعه در دو حالت انجام گرفت، یکی در حالت فشار ثابت گازساز (MPa 1/22P=) و دیگری در دمای ثابت گازساز (C° 600T=)، در حالی‌که نتایج با توجه به تغییراتِ دو پارامتر دیگر بررسی می‌شوند. نتایج نشان داد بازده گازساز زمانی که کسر جرمی خوراک نزدیک به 30 درصد و دمای گازساز نزدیک به 500 درجه سلسیوس است، مقدار بیشینه‌ی حدود 81 درصد را اتخاذ می‌کند. همانند کسر مولی اجزاء، تغییرات فشار تغییرات قابل ملاحظه‌ای روی بازده ایجاد نمی‌کند.
 

دفعات مشاهده: 279 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/18 دریافت لوح تقدیر از سوی انجمن احتراق ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | 

در سومین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات سوخت و احتراق که به میزبانی انجمن احتراق ایران برگزار میگردد، طرح اختراعی جناب آقای دکتر آیت قره قانی با عنوان "احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیر کنترل شده گاز/دیزل و گاز/بیودیزل"، از سوی هیات داوران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک گفته و برایشان توفیقات روزافزون آرزومندیم

دفعات مشاهده: 339 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/12/13 کسب جایزه در جشنواره خوارزمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | 

  
پیرو فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در موسسه کامپوزیت ایران در زمینه رشد و ارتقاء فناوری کامپوزیت در کشور، بکارگیری فناوری پیشرفته کامپوزیت برای تقویت مخازن فلزی فرسوده نفت، گاز و پتروشیمی از مرحله علم به عمل رسید. این فناوری در سالهای اخیر توسط شرکت دانش بنیان تکین(شرکت دارای دانش فنی موسسه کامپوزیت ایران) تجاری‌سازی گردیده و بارها با موفقیت در صنایع مختلف به اجراء رسیده است. طرح فوق با عنوان تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت، به مدیریت آقایان دکتر شکریه و مهندس آذرفام، امسال در سی و دومین جشنواره خوارزمی موفق به کسب رتبه 3 پژوهش‌های کاربردی گردیده است.

مزایای استفاده از پوشش کامپوزیتی نسب به روش سنتی تعویض ورق‌های فلزی:

•زمان تعمیر بسیارپایین نسب به روش تعویض ورق‌های فلزی مخزن

•عدم نیاز به عملیات کار گرم بر روی بدنه مخزن

•عدم نیاز به برش ‌کاری در بدنه مخزن و عدم ایجاد تغییر شکل در بدنه

•عدم احتمال ایجاد کمانش بدنه مخزن بدلیل عدم برش‌کاری در بدنه مخزن

•مقاومت به خوردگی بالات رپوشش کامپوزیتی نسبت به ورق فلزی

•تعمیرات راحت‌تر پوشش کامپوزیتی (درصورت نیاز در آینده) نسبت به ورق فلزی

 
این موفقیت ارزشمند را به ایشان تبریک گفته و برایشان توفیقات روزافزاون خواستاریم.

 
دفعات مشاهده: 419 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 97/12/13 تدریس دوره فشرده آموزشی در کشور کرواسی توسط دکتر آیت اللهی - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ -
:: 97/12/11 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ -
:: 97/12/11 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ -
:: برگزاری کارگاه زبان - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ -
:: 97/11/23 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ -
:: 97/11/09 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۹ -
:: 97/11/02 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۱/۲ -
:: 97/10/25 ارتقاء علمی - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ -
:: 97/10/17 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ -
:: 97/10/15 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 3858