[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 98/04/24 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۲۴ | 
AWT IMAGE

آقای علی محمودی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر محمدی، روز دوشنبه 98/04/31 از رساله دکتری خود تحت عنوان "توسعه شیوه نوین تولید آنتروپی در ارزیابی رفتار خرابی تک لایه و چندلایه های متعامد کامپوزیتی زمینه پلیمری تحت بارهای خستگی تک محور " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 16:30 روز دوشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

تحقیقات اخیر نشان می­دهد که اندازه­گیری میزان آنتروپی تولید شده تا لحظه­ی شکست می­تواند به عنوان معیاری برای تخمین عمر خستگی به کار رود. در این رساله مدلی بر مبنای تولید آنتروپی برای پیش­بینی رفتار خستگی کامپوزیت­های با لایه­چینی تک­جهته و متعامد ارائه شده است. در مدل ارئه شده دو پارامتر بحرانی برای راستای الیاف و عمود بر الیاف معرفی می­شوند. این پارامترها به ترتیب آنتروپی شکست خستگی الیاف و ماتریس (FFE-F و FFE-M) نامیده می­شوند که مجموع آنتروپی­های حاصل از انرژی­های آزاد شده به واسطه خرابی و تغییر شکل­های برگشت­ناپذیر تا لحظه­ی شکست می­باشند. آزمایش­های استاتیکی و خستگی متعددی بر روی نمونه­های کربن/اپوکسی انجام شده است. نتایج آزمایش­های انجام شده به منظور مشخصه­سازی و همچنین نتایج شبیه­سازی­های صورت گرفته در کنار نتایج آزمایش­های اعتبارسنجی ارائه شده است. یک مدل خرابی بر مبنای مبانی مکانیک محیط­های پیوسته با در نظر گرفتن خرابی­های استاتیکی و خستگی در نظر گرفته شده است که بتواند رشد آسیب استاتیکی در چرخه­های ابتدایی را لحاظ کند. روشی بر مبنای قانون اول ترمودینامیک با در نظر گرفتن انرژی­های آزاد شده در سیستم به واسطه خرابی، تغییر شکل­های برگشت­ناپذیر و خواص ویسکوالاستیک ماده ارائه شده است تا دمای نمونه­ها در حین فرآیند خستگی را پیش­بینی کند. در فرآیند آزمایش­های خستگی دمای نمونه­ها با یک دوربین ترموگرافی اندازه­گیری شده است که نتایج آن برای اعتبارسنجی مدل ارائه شده است. نتایج مؤید این موضوع است که مدل آنتروپی خرابی قابلیت­ تخمین عمر لایه­چینی­های متعامد با در نظر گرفتن اثر ترتیب لایه­چینی را دارد و همچنین امکان در نظر گرفتن تأثیرات دمایی بر روی نتایج وجود دارد.
 

واژه‌های کلیدی:تخمین عمر خستگی، دما، انرژی هیسترزیس، آنتروپی-خرابی

 
دفعات مشاهده: 678 بار   |   دفعات چاپ: 12 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/04/22 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۲۲ | 
AWT IMAGE

آقای علی راستی جهرمی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری، روز سه شنبه 98/04/25 از رساله دکتری خود تحت عنوان "طراحی و پیاده سازی کنترل پیش بین مدل برای کنترل موتور توربوفن و مقایسه با الگوریتم min-max" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 17 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

سیستم کنترل موتورهای توربوفن از جمله مهم­ترین فناوری­های پیشرفته و کلیدی می­باشد.سیستم­های کنترل موتور استاندارد برای دهه­های متمادی است که بدون تغییرات مفهومی خاصی استفاده می­شوند و تا کنون نیز جوابگوی مسائل و نیازمندی­های موتورهای توربوفن بوده­اند. اما به طور همزمان، تکنیک­های کنترلی جدید و پیشرفته، که بسیاری از آنها دارای کاربردهای صنعتی نیز می­باشند،به منظور دستیابی به اهداف موتورهای آینده در حال توسعه هستند. از جمله این تکنیک­های کنترلی جدید که در سال­های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته، کنترل پیش­بین مدل است. از آنجا که این کنترلر می­تواند تمام قیود عملکردی و ساختاری موتور را طی یک فرآیند بهینه­سازی در نظر بگیرد و سیگنال کنترلی بهینه را تولید نماید، به عنوان راهکار کنترل موتور بسیار مناسب می­باشد. اما تا کنون تحقیقات اندکی بر روی این روش کنترلی انجام شده و عملکرد آن به درستی با الگوریتم کنترلی min-max که بطور سنتی در موتورهای توربوفن استفاده می­شود، مقایسه نشده است.
در این رساله کنترل پیش­بین مدل به عنوان یک کنترلر مدرندر جهت بکارگیری در سیستم کنترل موتور توربوفن طراحی، پیاده­سازی و تست شده و عملکرد آن با الگوریتم کنترلی min-max مقایسه شده است. بدین منظور، ابتدا مدلسازی ترمودینامیکی حالت پایای موتور توربوفن جهت تحلیل عملکرد و مدلسازی دینامیکی آن جهت طراحی کنترلر انجام شده است. سپس، مدل ترمودینامیکی با روش­های خطی­سازی مختلف و در نقاط عملکردی متعدد خطی­سازی شده است. سپس کنترل پیش­بین مدل چندمتغیره و الگوریتم کنترلی min-max، با در نظر گرفتن دو ورودی نرخ جریان سوخت و مقدار بلید و تمامی قیود لازم برای عملکرد ایمن موتور توربوفن، برای این نقاط کاری طراحی شده است. از آنجا که MPC یک الگوریتم کنترلی مدل­پایه می­باشد و دقت مدل خطی در آن بسیار حائز اهمیت است، یکی از مشکلاتی که در کنترل­های پیش­بین طراحی شده برای موتور تا کنون وجود داشت، مسئله عدم تطابق بین مدل خطی و پلنت (مدل ترمودینامیکی غیرخطی) بود. در تحقیقات انجام گرفته تا کنون، برای رفع این مشکل، قیود سیستم را به طور محافظه­کارانه تعیین می­کردند. در این رساله، با استفاده از روش اصلاح فیدبک سعی شده است تا مشکل عدم تطابق بین مدل خطی و پلنت تعدیل شود. بهره­های رگولاتورهای خطی الگوریتم min-max نیز با بکارگیری روش بهینه­سازی الگوریتم ژنتیک محاسبه شده­اند، تا نرخ سوخت بهینه به دست آید و مقایسه صحیحی با الگوریتم MPC، که سیگنال کنترلی بهینه را تولید می­کند، انجام گیرد. علاوه بر طراحی و شبیه­سازی، این دو کنترلر باید از دیدگاه بار محاسباتی و پیاده­سازی بر روی سخت­افزار نیز با یکدیگر مقایسه شوند. بدین منظور، سخت­افزار مناسب برای پیاده­سازی آنها انتخاب و پیاده­سازی هر دو کنترلر انجام شده است. یکی از بهترین روش­های متداول برای اطمینان از صحت پیاده­سازی و عملکرد کنترلر انجام تست سخت­افزار در حلقه می­باشد. بدین منظور، بستر تستی مهیا شده و شبیه­سازی سخت­افزار در حلقه با بکارگیری هر دو الگوریتم MPC و min-max، برای اولین بار، انجام شده است. در انتها عملکرد این دو کنترلر از زوایای مختلف شامل شبیه­سازی کامپیوتری، پیاده­سازی و شبیه­سازی سخت­افزار در حلقه مقایسه، تحلیل و ارزیابی شده است. نتایج این تحلیل نشان می­دهد که کنترل پیش­بین مدل به طور قابل توجهی سرعت پاسخ موتور را افزایش داده ضمن اینکه قیود عملکردی و ساختاری که برای اطمینان از عملکرد ایمن موتور لازم است را نیز رعایت می­کند. به علاوه، نشان داده شده است که بکارگیری روش اصلاح فیدبک توانسته است مشکل عدم تطابق بین مدل و پلنت را مرتفع نماید. اما از طرف دیگر، سرعت محاسبات در روش MPC، به علت وجود فرآیند بهینه­سازی در ساختار آن، کندتر از الگوریتم min-max است که نیازمند تحقیق روی الگوریتم و فرآیند پیاده­سازی آن است.
 
واژه‌های کلیدی: موتور توربوفن، مدلسازی ترمودینامیکی، خطی­سازی، کنترل پیش­بین مدل، الگوریتم Min-Max، پیاده­سازی و تست سخت افزار در حلقه

 
دفعات مشاهده: 565 بار   |   دفعات چاپ: 15 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/04/22 اجرای دو پروژه صنعتی با همکاری آزمایشگاه انرژی، آب و محیط زیست دانشکده مهندسی مکانیک ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۲۲ | 
آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت دانش بنیان به فراوان آریا سرمد موفق شدند برای اولین بار دو پروژه "هیتر کاتالیستی جهت جلوگیری از یخ زدگی" و "استفاده از گرمکن های استوانه ای جهت گرمایش لوله های خط گاز" را به بهره برداری برسانند.

در پروژه اول، برای بار نخست در ایران از گرمکن‌های کاتالیستی با هدف گرمایش تجهیزات و جلوگیری از یخ‌زدگی تاسیسات ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز، در شهر سمنان استفاده شده است. این پروژه با همکاری مراکز یاد شده و به درخواست شرکت ملی گاز ایران در ایستگاه‌های تقلیل فشار درون‌شهری (TBS) استان سمنان و با هدف گرمایش تجهیزات در ایستگاه‌های TBS و جلوگیری از یخ­‌زدگی آنها در فصل سرد سال اجرا شده است. هدف از انجام پروژه ایمنی بالاتر به واسطه کاهش دمای احتراق و حذف شعله، کاهش میزان مصرف انرژی به دلیل راندمان بالای هیتر، کاهش آلاینده‌ها، ایجاد زمینه‌ برای توسعه پایدار و همچنین تداوم گازرسانی پایدار از جمله نتایج مثبت استفاده از تکنولوژی احتراق کاتالیستی به عنوان سیستم‌ جایگزین گرمایشی در ایستگاه‌­های گازی می باشد.
 

در پروژه دوم نیز از گرمکن های استوانه ای در گرمایش لوله های خطوط انتقال گاز استفاده شده است. ساخت این گرمکن های کاتالیستی تشعشعی برای اولین بار در دنیا توسط آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست و شرکت دانش بنیان به فراوان آریا سرمد انجام شده است. این سیستم در ایستگاه افت فشار گاز واقع در کهریزک نصب و راه اندازی شده است.
 
دفعات مشاهده: 576 بار   |   دفعات چاپ: 11 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/04/12 اسامی پذیرفته شده مرحله دوم مصاحبه اختصاصی آزمون دکتری 98 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۱۲ | 

به اطلاع متقاضیان محترم پذیرش دکتری مهندسی مکانیک می‌رساند که افراد لیست‌های پیوست ضروری است جهت تکمیل مدارک و انجام مصاحبه اختصاصی، روز شنبه مورخ 98/4/15 به دفتر تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی مکانیک (طبقه سوم) مراجعه نمایند. بدیهی است عدم مراجعه به منزله انصراف از مرحله بعدی پذیرش می‌باشد.
ضمناً متقاضیانی که کارنامه تعیین اولویت خود را در مصاحبه مرحله قبل تحویل نداده اند، حتماً آن را همراه داشته باشند.

 

                                                              دفتر تحصیلات تکمیلی
                                                                                                          دانشکده مهندسی مکانیک
                                                                                                                      98/4/12


 

دفعات مشاهده: 3259 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 98/04/10 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | 
AWT IMAGE

آقای اسماعیل پیش بین دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر نویدبخش، روز یکشنبه 98/04/16 از رساله دکتری خود تحت عنوان "طراحی و ساخت دستگاه PCR با استفاده ار فناوری میکروسیالات گریز از مرکز " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 14 روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

امروزه تست‌های سلولی و مولکولی از روش‌های پیشرفته و دقیق تشخیص بیماری‌ها و به عنوان جایگزین مناسبی برای روش های زمانبری مانند کشت میکروبی شناخته می‌شوند. واکنش زنجیره‌ای پلیمر از (PCR) تکنیک اصلی تکثیر اسیدهای نوکلئیک برای به‌کارگیری درتست های مولکولی بواسطه اعمال سیکل‌های حرارتی مشخص به نمونه DNA است.در مطالعه حاضر، یک دستگاه PCR با استفاده از فناوری میکروسیالات گریز از مرکز طراحی و ساخته‌شده است. اهداف اصلی دستگاه ارائه شده شامل قابلیت انجام عملیات بر روی چندین نمونه در زمان های کمتر از دستگاه های متداول آزمایشگاهی و انجام مراحل سیالاتی قبل از سیکل های حرارتی است. به‌منظور انجام عملیات حرارتی، از روش گرمایش موضعی با هوای گرم ازطریق نازل هوای دوطرفه استفاده شد. این روش که برای نخستین بار ارائه گردیده است، دارای ویژگی‌هایی همچون گرمایش سطح محدودی از دیسک و افزایش سرعت گرمایش و سرمایش نسبت به نمونه‌های قبلی هوای گرم است. به‌منظور سنجش میزان کارکرد این روش و بررسی تأثیرپارامترهای مختلف، یک دستگاه آزمایشگاهی شامل بخش‌های درایور دیسک میکروسیالاتی، اعمال حرارت با استفاده از نازل دوطرفه و سنجش دمای سیال داخل دیسک دوار طراحی و ساخته شد. همچنین یک تحلیل عددی با استفاده از روش المان محدود بر روس طرح ارائه‌شده صورت پذیرفته است. نتایج حاصله نشان‌دهنده امکان دستیابی به دماهای یکنواخت سیال با سرعت گرمایش و سرمایش به ترتیب 1/8 و 2/2 درجه سانتی‌گراد بر ثانیه است. با استفاده از به‌کارگیری یک سیستم کنترل PID، تکثیر ژن βactin با اعمال سیکل‌های حرارتی با استفاده از روش ارائه‌شده انجام پذیرفت. مقایسه نتایج به‌دست‌آمده با یک دستگاه PCR صنعتی، گویای کارکرد مناسب روش بکار گرفته‌شده در میزان تکثیر و زمان تکثیر ژن به‌کاررفته شده می‌باشد.بر اساس ویژگی های مدل حرارتی ارائه شده، یک شبکه میکروسیالاتی اختصاصی برای انجام مراحلی شامل اندازه گیری حجم های دقیق از محلول های وارد شده و ترکیب بهینه سیالات ارائه شده است. برای بخش مخلوط سازی یک میکرومیکسر با استفاده از روش نوین اینرسی دورانی ارائه گردیده است. نتایج آزمایش‌های تجربی صورت گرفته بر روی این المان، نشان‌دهنده افزایش 60 درصدی سرعت یک مخلوط سازی موثر در مقایسه با نمونه‌های قبلی ارائه‌شده است. با بکار گیری شبکه میکروسیالاتی ارائه شده قابلیت آماده سازی 10 عدد نمونه برای انجام یک عملیات PCRبه صورت خودکار فراهم می گردد. مدل های تجاری از پلتفرم ارائه شده قابلیت بکارگیری در آزمایشگاه های تحقیقاتی و تشخیصی را خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی:میکروسیالات، دیسک، PCR، گرمایش موضعی، میکرومیکسر
 

دفعات مشاهده: 702 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 98/04/01 جدول زمانبندی مصاحبه تخصصی دکتری 98 - ۱۳۹۸/۴/۱ -
:: 98/03/21 تمدید زمان بارگذاری مدارک داوطلبان دکتری 98 - ۱۳۹۸/۳/۲۱ -
:: 98/03/13 سخنرانی علمی - ۱۳۹۸/۳/۱۳ -
:: 98/02/31 قابل توجه داوطلبان مصاحبه تخصصی دوره دکتری سال 98 - ۱۳۹۸/۲/۳۱ -
:: 98/02/24 موفقیت در رویدادهای زیست فناورانه معاونت زیست فناوری ریاست جمهوری - ۱۳۹۸/۲/۲۵ -
:: 98/02/23 کسب عنوان استاد ممتاز آموزشی سال 97 - ۱۳۹۸/۳/۲۲ -
:: 98/02/21 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۸/۳/۲۲ -
:: 98/02/18 دکتر مجیدرضا آیت اللهی استاد برجسته سال 97 - ۱۳۹۸/۳/۲۲ -
:: 98/02/14 سخنرانی کلیدی - ۱۳۹۸/۲/۱۴ -
:: 98/02/08 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۸/۲/۸ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 3928